Kirjastopalveluiden tunnettuuden kehittäminen erikoiskirjastoissa
Väänänen, Noora (2020)
Väänänen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092320659
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin erikoiskirjastojen kokemuksia palveluidensa tunnettuudesta, sen kehittämisestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka erikoiskirjastot kokevat tavoittavansa omat kohderyhmänsä ja millaiset tekijät siihen vaikuttavat sekä millaisia tarpeita erikoiskirjastoilla on tunnettuutensa kehittämiseen liittyen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta painottuen kirjastojen, nonprofit-organisaatioiden sekä palvelujen markkinointiin. Teoriaosassa luodaan myös katsaus erikoiskirjaston määrittelyyn ja erikoiskirjastojen kenttään Suomessa.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen Webropol-kyselytutkimuksena, joka oli jaossa erikoiskirjastoille huhti-toukokuussa 2020. Kyselyyn saatiin 42 vastausta, jotka analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Vastaajamäärä jäi vähäiseksi, joten tuloksia tulee pitää lähinnä suuntaa antavina.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että erikoiskirjastot kokevat tavoittavansa keskeisimmät kohderyhmänsä ja nykyiset asiakkaansa varsin hyvin. Tunnettuus suuren yleisön keskuudessa sen sijaan koettiin heikoksi. Tarvetta tunnettuuden lisäämiselle ja asiakaskunnan kasvattamiselle koettiin useammin kaikille avoimissa kuin käyttäjäkunnaltaan rajatuissa kirjastoissa.
Tunnettuuden kehittämisessä koetut haasteet liittyivät useimmiten resursseihin. Kirjastojen vahvuuksina nähtiin kokoelmat, erityisalan tietämys sekä henkilökunnan asiantuntemus ja ammattitaito. Tärkeimpinä tunnettuuden kehittämisen keinoina pidettiin markkinoinnin tehostamista ja kehittämistä sekä erikoiskirjastojen välistä yhteistyötä.
Kyselyn pohjalta voidaan todeta, että yhteistyön tekeminen ja suhde taustaorganisaatioon ovat merkityksellisiä tunnettuuden kehittämisen kannalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta painottuen kirjastojen, nonprofit-organisaatioiden sekä palvelujen markkinointiin. Teoriaosassa luodaan myös katsaus erikoiskirjaston määrittelyyn ja erikoiskirjastojen kenttään Suomessa.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen Webropol-kyselytutkimuksena, joka oli jaossa erikoiskirjastoille huhti-toukokuussa 2020. Kyselyyn saatiin 42 vastausta, jotka analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Vastaajamäärä jäi vähäiseksi, joten tuloksia tulee pitää lähinnä suuntaa antavina.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että erikoiskirjastot kokevat tavoittavansa keskeisimmät kohderyhmänsä ja nykyiset asiakkaansa varsin hyvin. Tunnettuus suuren yleisön keskuudessa sen sijaan koettiin heikoksi. Tarvetta tunnettuuden lisäämiselle ja asiakaskunnan kasvattamiselle koettiin useammin kaikille avoimissa kuin käyttäjäkunnaltaan rajatuissa kirjastoissa.
Tunnettuuden kehittämisessä koetut haasteet liittyivät useimmiten resursseihin. Kirjastojen vahvuuksina nähtiin kokoelmat, erityisalan tietämys sekä henkilökunnan asiantuntemus ja ammattitaito. Tärkeimpinä tunnettuuden kehittämisen keinoina pidettiin markkinoinnin tehostamista ja kehittämistä sekä erikoiskirjastojen välistä yhteistyötä.
Kyselyn pohjalta voidaan todeta, että yhteistyön tekeminen ja suhde taustaorganisaatioon ovat merkityksellisiä tunnettuuden kehittämisen kannalta.