Siskon Siivous Oy:n brändikäsikirja
Parpala, Mari (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520722
Tiivistelmä
Työntekijöiden sitouttaminen yrityksen brändiviestintään on kasvavia markkinoinnin trendejä. Brändikäsikirja on yrityksen sisäinen työkalu, jonka avulla yrityksen henkilöstö luo yhtenäistä brändiä eli asiakkaille syntyvää mielikuvaa yrityksestä. Yhtenäinen sanoma lisää yrityksen tunnistettavuutta ja sitouttaa asiakkaita yritykseen helpottaen palveluiden ja tuotteiden myyntiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ja dokumentoida Siskon Siivous Oy:n brändiviestinnässä käytetyt elementit brändikäsikirjaksi brändiviestinnän tueksi. Tarkoituksena oli suunnitella brändikäsikirjaan Siskon Siivous Oy:n tarina ja hissipuhe, joita yrityksellä ei entuudestaan ollut.
Tavoitteena oli laatia informatiivinen ja kiinnostava brändikäsikirja sähköisessä muodossa
PowerPoint-ohjelmaa käyttäen toimeksiantajayrityksen suomea osaavan henkilöstön perehdytysmateriaaliksi sekä markkinoinnin työkaluksi. Brändikäsikirjan avulla yritys voi sitouttaa brändiviestintään entistä useampia työntekijöitä yrityksessä.
Siskon Siivous Oy tuottaa yritysasiakkaille siivouspalveluita valtakunnallisesti yli 1 000 kohteessa. Yrityksellä on toimitilat Helsingissä, Turussa sekä Tampereella ja noin 1 000 työntekijää. Siskon Siivouksen toiminta kasvaa tasaisesti ja yhtenäistä brändiä tarvitaan.
Työ toteutettiin tutustumalla brändiviestintää ja brändikäsikirjan laatimista käsittelevään kirjallisuuteen. Brändikäsikirjan laatimisessa oli viisi eri vaihetta: suunnittelu, tiedon kerääminen, toteutus, palautteen kerääminen ja projektin päättäminen. Ensimmäiseksi haastateltiin toimeksiantajaa, tutustuttiin yrityksen dokumentteihin ja materiaaleihin sekä selvitettiin lähtökohdat brändikäsikirjan rakentamiseen. Tämän lisäksi tehtiin benchmarking-analyysi kahdeksasta internetistä löytyvästä brändikäsikirjasta. Kun taustatiedot oli hankittu, suunniteltiin brändikäsikirjan sisältö ja visuaalinen ilme, minkä jälkeen tuotettiin brändikäsikirjan sisältö. Brändikäsikirjan luonnoksesta kerättiin palautetta testiryhmältä, johon kuului neljä eri alan ammattilaista. Palautteiden perusteella tehtiin brändikäsikirjaan muutoksia ja se viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa.
Projekti aloitettiin 26.8.2019 ja saatiin aikataulussa valmiiksi 30.11.2019. 21-sivuisessa digitaalisessa käsikirjassa kerrotaan brändistä ja sen hyödyistä yritykselle sekä tutustutaan Siskon Siivouksen brändin ytimeen ja ominaisuuksiin. Käsikirjaan on myös kerätty brändin visuaaliset elementit ja niiden käyttöohjeet. Toimeksiantaja oli tyytyväinen brändikäsikirjaan ja otti sen osaksi yrityksen perehdytysprosessia joulukuussa 2019.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ja dokumentoida Siskon Siivous Oy:n brändiviestinnässä käytetyt elementit brändikäsikirjaksi brändiviestinnän tueksi. Tarkoituksena oli suunnitella brändikäsikirjaan Siskon Siivous Oy:n tarina ja hissipuhe, joita yrityksellä ei entuudestaan ollut.
Tavoitteena oli laatia informatiivinen ja kiinnostava brändikäsikirja sähköisessä muodossa
PowerPoint-ohjelmaa käyttäen toimeksiantajayrityksen suomea osaavan henkilöstön perehdytysmateriaaliksi sekä markkinoinnin työkaluksi. Brändikäsikirjan avulla yritys voi sitouttaa brändiviestintään entistä useampia työntekijöitä yrityksessä.
Siskon Siivous Oy tuottaa yritysasiakkaille siivouspalveluita valtakunnallisesti yli 1 000 kohteessa. Yrityksellä on toimitilat Helsingissä, Turussa sekä Tampereella ja noin 1 000 työntekijää. Siskon Siivouksen toiminta kasvaa tasaisesti ja yhtenäistä brändiä tarvitaan.
Työ toteutettiin tutustumalla brändiviestintää ja brändikäsikirjan laatimista käsittelevään kirjallisuuteen. Brändikäsikirjan laatimisessa oli viisi eri vaihetta: suunnittelu, tiedon kerääminen, toteutus, palautteen kerääminen ja projektin päättäminen. Ensimmäiseksi haastateltiin toimeksiantajaa, tutustuttiin yrityksen dokumentteihin ja materiaaleihin sekä selvitettiin lähtökohdat brändikäsikirjan rakentamiseen. Tämän lisäksi tehtiin benchmarking-analyysi kahdeksasta internetistä löytyvästä brändikäsikirjasta. Kun taustatiedot oli hankittu, suunniteltiin brändikäsikirjan sisältö ja visuaalinen ilme, minkä jälkeen tuotettiin brändikäsikirjan sisältö. Brändikäsikirjan luonnoksesta kerättiin palautetta testiryhmältä, johon kuului neljä eri alan ammattilaista. Palautteiden perusteella tehtiin brändikäsikirjaan muutoksia ja se viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa.
Projekti aloitettiin 26.8.2019 ja saatiin aikataulussa valmiiksi 30.11.2019. 21-sivuisessa digitaalisessa käsikirjassa kerrotaan brändistä ja sen hyödyistä yritykselle sekä tutustutaan Siskon Siivouksen brändin ytimeen ja ominaisuuksiin. Käsikirjaan on myös kerätty brändin visuaaliset elementit ja niiden käyttöohjeet. Toimeksiantaja oli tyytyväinen brändikäsikirjaan ja otti sen osaksi yrityksen perehdytysprosessia joulukuussa 2019.