Juustoisen savulenkin lanseeraus
Taalikka, Juha (2011)
Taalikka, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111214483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111214483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää minkälaisiin toimenpiteisiin yritys joutuu uuden tuotteen kaupallistamisen johdosta. Työn toimeksiantajana toimi perinteikäs tamperelainen lihanjalostustehdas Tapola Oy, jonka vuoden 2010 syksyllä lanseerattu uutuustuote, juustoinen savulenkki, toimi esimerkkituotteena. Toinen työlle asetetuista tavoitteista oli saada vastaus siihen, miten määräpainoisten luonnonsuoliruokamakkaroiden tuoteperheen uusi jäsen, juustoinen savulenkki, vaikutti tuoteperheen kokonaismyyntimääriin.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottui tarkastelemaan kaikkia uuden tuotteen vaiheita, kun se kehitetystä ideasta jalostetaan ensin toimivaksi tuotteeksi ja lanseerataan markkinoille. Työssä ei niinkään keskitytty tuotekehitystoimintaan vaan nimenomaan juuri markkinointiin ja siihen sisältyvään lanseerausmarkkinointiin. Paljon huomiota työssä saivat mm. lähtökohta-analyysit sekä lanseerattavalle tuotteelle määritellyt strategiset päämäärät ja tavoitteet. Opinnäytetyön teoriaosuus toimi myös tarkastuslistana kun verrattiin teoriaosuuden lanseeraustoimenpiteitä Tapola Oy:ssä, käytännössä suoritettuihin toimenpiteisiin.
Opinnäytetyön empiirisen osion pääpaino oli yhteistyökauppana toimineen Linnainmaan Prisman tiloissa suoritettu kuluttajatutkimus. Tämän kuluttajatutkimuksen avulla avattiin lisää niitä näkökulmia, joita olisi syytä ottaa huomioon, uutta tuotetta lanseerattaessa. Esille nousi monia mielenkiintoisia näkökulmia, liittyen mm. määräpainoisten lenkkimakkaroiden ostokriteereihin sekä kuluttajien impulsiiviseen käytökseen ostotilanteissa. Varsin monet kuluttajista tekevät ostopäätöksensä vasta kaupassa, joten silloin houkuttelevan pakkauksen merkitys ja brandin luoma mielikuva korostuu.
Opinnäytetyön loppupuolella tarkastellaan vielä Tapola Oy:n juustoisen savulenkin ja muiden tuoteperheeseen kuuluvien luonnonsuoliruokamakkaroiden myyntimääriä. Juustoisen savulenkin osalta asetettuihin tavoitteisiin ei päästy.
Opinnäytetyön teoriaosuus painottui tarkastelemaan kaikkia uuden tuotteen vaiheita, kun se kehitetystä ideasta jalostetaan ensin toimivaksi tuotteeksi ja lanseerataan markkinoille. Työssä ei niinkään keskitytty tuotekehitystoimintaan vaan nimenomaan juuri markkinointiin ja siihen sisältyvään lanseerausmarkkinointiin. Paljon huomiota työssä saivat mm. lähtökohta-analyysit sekä lanseerattavalle tuotteelle määritellyt strategiset päämäärät ja tavoitteet. Opinnäytetyön teoriaosuus toimi myös tarkastuslistana kun verrattiin teoriaosuuden lanseeraustoimenpiteitä Tapola Oy:ssä, käytännössä suoritettuihin toimenpiteisiin.
Opinnäytetyön empiirisen osion pääpaino oli yhteistyökauppana toimineen Linnainmaan Prisman tiloissa suoritettu kuluttajatutkimus. Tämän kuluttajatutkimuksen avulla avattiin lisää niitä näkökulmia, joita olisi syytä ottaa huomioon, uutta tuotetta lanseerattaessa. Esille nousi monia mielenkiintoisia näkökulmia, liittyen mm. määräpainoisten lenkkimakkaroiden ostokriteereihin sekä kuluttajien impulsiiviseen käytökseen ostotilanteissa. Varsin monet kuluttajista tekevät ostopäätöksensä vasta kaupassa, joten silloin houkuttelevan pakkauksen merkitys ja brandin luoma mielikuva korostuu.
Opinnäytetyön loppupuolella tarkastellaan vielä Tapola Oy:n juustoisen savulenkin ja muiden tuoteperheeseen kuuluvien luonnonsuoliruokamakkaroiden myyntimääriä. Juustoisen savulenkin osalta asetettuihin tavoitteisiin ei päästy.