Palvelu- ja yritysmyyntiprosessin kehittäminen : case: K-Rauta Rauta-Otra Nekala
Pelamo, Ville (2020)
Pelamo, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palvelu- ja yritysmyyntiprosessin kehittäminen K-Rauta Rauta-Otran myymälässä Tampereella. Työn tavoitteena oli kehittää yritysmyynnin olemassa olevaa palvelu- ja myyntiprosessia parempien myyntitulosten sekä kokonaisvaltaisemman asiakaskokemuksen saamiseksi ja poistaa myynnin ja palvelun esteitä. Tavoitteen saavuttamiseksi pyrittiin etsimään ja tunnistamaan monipuolisesti toiminnan eri osa-alueita. Työn lähestymistapana oli tapaustutkimus, jossa haastatteluiden, SERVQUAL -menetelmän sekä havainnoinnista saatavien tulosten avulla analysoitiin konkreettisia kehitysehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi myyjille valmisteltiin Work Shop -tyylinen kehityspäivä.
Teoriaosuudessa syvennyttiin ensin koko toimialan tilanteeseen ja sen jälkeen K-Rauta ketjuun sekä Case -yrityksen tilanteeseen. Tämä jälkeen käytiin läpi eri tutkimusmenetelmät ja viitekehys. Tutkimusmenetelmien keskeinen pääpaino oli haastatteluissa, joihin valittiin viisi sopivaa asiakasta sekä yritysmyynnin henkilökunta. Teoriassa syvennyttiin myyntiin hyvin kokonaisvaltaisesti alkaen sen nykytilanteesta aina koko prosessin hallintaan. Lisäksi palveluita käsiteltiin laajasti yritysmyynnin näkökanta huomioiden. Kokonaisuuden täydensivät asiakkuuden hallintaan ja asiakaskokemukseen, sekä ostoympäristön vaikutukseen liittyvät osiot.
Työn tutkimusosuudessa tiivistettiin eri menetelmien tulokset sekä analysoitiin tulokset kehitysehdotuksin. Analysointi koostui 12 kohdan kehitysalueesta, jotta tuloksista saatiin riittävän monipuolisia sekä konkreettisia nykyisen toiminnan kehittämiseksi. Lopuksi työn tulokset vedettiin yhteen ja pohdittiin kokonaisuutta teorian ja tutkimuksen kannalta, sekä mietittiin jatkotutkimuksen aiheita.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen palvelu- ja yritysmyynnin keskeiset kehityskohdat olivat uusasiakashankinnan sekä asiakassegmentoinnin puuttuminen, minkä johdosta myyntiprosessi jäi puutteelliseksi. Myös myyjien proaktiivisuutta sekä verkkokaupan kehittämistä toivottiin. Asiakkaat arvostivat sen sijaan myymälän valikoimaa, myyjien ammattitaitoa sekä luotettavuutta. Muita merkityksellisiä tekijöitä olivat muun muassa tuotteiden hinta sekä ostoympäristö.
Teoriaosuudessa syvennyttiin ensin koko toimialan tilanteeseen ja sen jälkeen K-Rauta ketjuun sekä Case -yrityksen tilanteeseen. Tämä jälkeen käytiin läpi eri tutkimusmenetelmät ja viitekehys. Tutkimusmenetelmien keskeinen pääpaino oli haastatteluissa, joihin valittiin viisi sopivaa asiakasta sekä yritysmyynnin henkilökunta. Teoriassa syvennyttiin myyntiin hyvin kokonaisvaltaisesti alkaen sen nykytilanteesta aina koko prosessin hallintaan. Lisäksi palveluita käsiteltiin laajasti yritysmyynnin näkökanta huomioiden. Kokonaisuuden täydensivät asiakkuuden hallintaan ja asiakaskokemukseen, sekä ostoympäristön vaikutukseen liittyvät osiot.
Työn tutkimusosuudessa tiivistettiin eri menetelmien tulokset sekä analysoitiin tulokset kehitysehdotuksin. Analysointi koostui 12 kohdan kehitysalueesta, jotta tuloksista saatiin riittävän monipuolisia sekä konkreettisia nykyisen toiminnan kehittämiseksi. Lopuksi työn tulokset vedettiin yhteen ja pohdittiin kokonaisuutta teorian ja tutkimuksen kannalta, sekä mietittiin jatkotutkimuksen aiheita.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen palvelu- ja yritysmyynnin keskeiset kehityskohdat olivat uusasiakashankinnan sekä asiakassegmentoinnin puuttuminen, minkä johdosta myyntiprosessi jäi puutteelliseksi. Myös myyjien proaktiivisuutta sekä verkkokaupan kehittämistä toivottiin. Asiakkaat arvostivat sen sijaan myymälän valikoimaa, myyjien ammattitaitoa sekä luotettavuutta. Muita merkityksellisiä tekijöitä olivat muun muassa tuotteiden hinta sekä ostoympäristö.