Digitaalinen yhteisöllisyys ja verkkoyhteisöjen rooli osana naisten sijoittamista
Turtiainen, Satu (2020)
Turtiainen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020827
Tiivistelmä
Suomalaiset naiset sijoittavat varojaan yhä edelleenkin vähemmän kuin miehet. Digitalisaation kehitys ja sosiaalisen median käytön yleistyminen ovat kuitenkin vaikuttaneet naisten sijoittamiseen ja aiheen ympärillä käytävään keskusteluun. Erilaiset sijoittamiseen ja talouden aihepiiriin kuuluvat verkkoyhteisöt ovat kasvattaneet suosiotaan viimeisten vuosien aikana, ja kyseessä onkin suhteellisen tuore ilmiö ja ajankohtainen aihe.
Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisten naisten sijoittamiseen ja verkkoyhteisöjen väliseen yhteyteen. Tavoitteena on selvittää miksi naiset hyödyntävät sosiaalista mediaa ja erilaisia verkkoyhteisöjä sijoittamisen tukena. Työ koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Tietoperustassa käsitellään suomalaisten naisten sijoittamista, digitalisaatiota ja sen vaikutuksia finanssialaan sekä yhteisöllisyyttä ja verkkoyhteisöjen teoriaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen, sillä se tuki parhaiten tutkimusongelmaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselytutkimuksella, joka julkaistiin Facebookin Vauras Nainen -ryhmässä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että digitaaliset yhteisöt olivat yksi suurimmista tahoista, joita kyselyyn vastanneet naiset käyttävät apunaan oman talouden suunnittelussa tai sijoituspäätöksissä. Tuloksista voidaan vetää johtopäätös, että suurella osalla taloustaidot olivat kohonneet johonkin digitaaliseen yhteisöön kuulumisen ansiosta. Loppupäätelmä on, että talousaiheisten verkkoyhteisöjen sisältö tuo tukea, neuvoja ja uusia ideoita naisten sijoittamiseen.
Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisten naisten sijoittamiseen ja verkkoyhteisöjen väliseen yhteyteen. Tavoitteena on selvittää miksi naiset hyödyntävät sosiaalista mediaa ja erilaisia verkkoyhteisöjä sijoittamisen tukena. Työ koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Tietoperustassa käsitellään suomalaisten naisten sijoittamista, digitalisaatiota ja sen vaikutuksia finanssialaan sekä yhteisöllisyyttä ja verkkoyhteisöjen teoriaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen, sillä se tuki parhaiten tutkimusongelmaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselytutkimuksella, joka julkaistiin Facebookin Vauras Nainen -ryhmässä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että digitaaliset yhteisöt olivat yksi suurimmista tahoista, joita kyselyyn vastanneet naiset käyttävät apunaan oman talouden suunnittelussa tai sijoituspäätöksissä. Tuloksista voidaan vetää johtopäätös, että suurella osalla taloustaidot olivat kohonneet johonkin digitaaliseen yhteisöön kuulumisen ansiosta. Loppupäätelmä on, että talousaiheisten verkkoyhteisöjen sisältö tuo tukea, neuvoja ja uusia ideoita naisten sijoittamiseen.