Kouluruokailun kehittämiskohteiden kartoitus
Tammisto, Viivi (2020)
Tammisto, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Palmia Oy. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla opiskelijoiden mielipiteitä kouluruokailusta ja miten he haluaisivat kehittää kouluruokailua. Palveluntarjoajina haluamme, että jokaisella on mahdollisuus mielekkääseen ruokailutilanteeseen, joten päätin lähteä yhteistyöyrityksen kanssa selvittämään opiskelijoiden kehittämis- tai toimintatapamuutosehdotuksia ruokailutilanteeseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada uusilla toimintatapa- ja kehittämismuutoksilla enemmän ruokailijoita jokaiseen koulukohteeseemme, kuin ennen muutoksia. Tavoitteena oli myös saada kyselyn avulla selvitettyä, kuinka tarjolla oleva ruoka maistuisi paremmin, millä keinoilla opiskelijat tulisivat useammin syömään sekä valitsisivat lautaselleen monipuolisemman kokonaisuuden.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä sekä haastattelua. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä kevään 2020 aikana Kilonpuiston koulun 4.–9.-luokkalaisille. Haastattelu toteutettiin kvalitatiivisena, jossa haastateltiin ala- ja yläasteen oppilaita ruokailutilanteessa. Sen avulla kartoitettiin, minkälaisia mielipiteitä uudet kehittämiskohteet herättivät ja mitä mieltä oppilaat muutoksista olivat.
Aluksi kouluruokailua kehitettiin pienillä muutoksilla kyselystä nousseista vastauksista. Mahdollisia asiakasmäärien muutoksia kouluravintolassa pystyy analysoimaan vasta pidemmällä aikavälillä, kun kaikki tutkimuksessa ilmenneet kehittämiskohteet ovat otettu käyttöön osittain tai kokonaisvaltaiseksi. Suuremmista kehittämistarpeista täytyisi olla yhteydessä asiakkaaseen, koska palvelusopimuksessa on määritelty tarkasti raamit, kuinka meidän tulisi toimia palveluntuottajina koulukohteissamme.
Teoriaosuudessa käsitellään mm. kouluruokailun historiaa, kouluruoan ravitsemukselli-suutta sekä kouluruoan merkitystä nuorelle. This thesis was commissioned by Palmia Oy. The purpose of the thesis was to map out the pupils` opinions on school food and how they wished to develop it. As a service provider our aim is that everyone has the chance for a pleasant eating experience. That is why I decided to start mapping out development areas and possible suggestions for improvement on school food with a collaboration company.
The aim of the research was to attract more customers to our school restaurants by making improvements and changes to our practices. The aim was also to find out how to make the food taste better, how to draw in pupils to come and eat more often and choose a more varied plate of food.
An online poll and an interview were used as research methods. Quantitative research method was used in the poll. The poll was carried out with Kilonpuisto School’s pupils from fourth to ninth grade as Webropol-survey in spring 2020. Qualitative research method was used in the interview part where pupils of elementary school and junior high school were interviewed during lunch. The interview helped to hear the pupils` opinions on the improve-ments and what they thought about the changes.
At first, school food was developed with small changes based on the poll results. Possible changes in the numbers of customers can be analyzed over a longer period of time when all of the improvements have been partly or fully introduced. For bigger improvements one has to contact the client because the service agreement includes terms on how to operate as a service provider in our school restaurants.
The theory part of the thesis includes the history of school food, nutritiousness of school food and the meaning of school food to a pupil.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada uusilla toimintatapa- ja kehittämismuutoksilla enemmän ruokailijoita jokaiseen koulukohteeseemme, kuin ennen muutoksia. Tavoitteena oli myös saada kyselyn avulla selvitettyä, kuinka tarjolla oleva ruoka maistuisi paremmin, millä keinoilla opiskelijat tulisivat useammin syömään sekä valitsisivat lautaselleen monipuolisemman kokonaisuuden.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä sekä haastattelua. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä kevään 2020 aikana Kilonpuiston koulun 4.–9.-luokkalaisille. Haastattelu toteutettiin kvalitatiivisena, jossa haastateltiin ala- ja yläasteen oppilaita ruokailutilanteessa. Sen avulla kartoitettiin, minkälaisia mielipiteitä uudet kehittämiskohteet herättivät ja mitä mieltä oppilaat muutoksista olivat.
Aluksi kouluruokailua kehitettiin pienillä muutoksilla kyselystä nousseista vastauksista. Mahdollisia asiakasmäärien muutoksia kouluravintolassa pystyy analysoimaan vasta pidemmällä aikavälillä, kun kaikki tutkimuksessa ilmenneet kehittämiskohteet ovat otettu käyttöön osittain tai kokonaisvaltaiseksi. Suuremmista kehittämistarpeista täytyisi olla yhteydessä asiakkaaseen, koska palvelusopimuksessa on määritelty tarkasti raamit, kuinka meidän tulisi toimia palveluntuottajina koulukohteissamme.
Teoriaosuudessa käsitellään mm. kouluruokailun historiaa, kouluruoan ravitsemukselli-suutta sekä kouluruoan merkitystä nuorelle.
The aim of the research was to attract more customers to our school restaurants by making improvements and changes to our practices. The aim was also to find out how to make the food taste better, how to draw in pupils to come and eat more often and choose a more varied plate of food.
An online poll and an interview were used as research methods. Quantitative research method was used in the poll. The poll was carried out with Kilonpuisto School’s pupils from fourth to ninth grade as Webropol-survey in spring 2020. Qualitative research method was used in the interview part where pupils of elementary school and junior high school were interviewed during lunch. The interview helped to hear the pupils` opinions on the improve-ments and what they thought about the changes.
At first, school food was developed with small changes based on the poll results. Possible changes in the numbers of customers can be analyzed over a longer period of time when all of the improvements have been partly or fully introduced. For bigger improvements one has to contact the client because the service agreement includes terms on how to operate as a service provider in our school restaurants.
The theory part of the thesis includes the history of school food, nutritiousness of school food and the meaning of school food to a pupil.