Elektronisen laivapäiväkirjan käyttöönotto aluksella
Hellman, Niklas (2020)
Hellman, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100520989
Tiivistelmä
Työ toteutettiin yhteistyössä Finnlinesin kanssa, joka pyysi tutkimaan elektronisia laivapäiväkirjoja ja mahdollisia markkinoilla olevia järjestelmiä. Työ rakennettiin kolmen tärkeimmän kysymyksen ympärille, jotka kiinnostivat varustamoa: Kannattaisiko varustamon aluksilla ottaa käyttöön elektroniset laivapäiväkirjat? Millaisia ovat eri valmistajien järjestelmät? Mikä tulisi olemaan elektronisen laivapäiväkirjan automaatiotaso? Näiden kysymysten lisäksi haluttiin selvittää mikä olisi varustamon päällystön mielipide muutokseen liittyen.
Pohjatiedot työhön kerättiin pääosin internetin julkisia tiedonlähteitä käyttäen, joita olivat esimerkiksi artikkelit ja opinnäytetyöt. Varsinainen tutkimukseen käytetty tieto kerättiin suurimmaksi osaksi sähköpostikeskustelujen avulla. Sähköpostikeskusteluja käytiin järjestelmävalmistajien edustajien lisäksi myös Liikenne- ja viestintäviraston johtavan asiantuntijan kanssa. Keskustelut osoittautuivat erittäin hyödylliseksi tiedonkeruumenetelmäksi, koska niissä voitiin saada spesifiä tietoa juuri tietyistä seikoista, asiantuntevilta henkilöiltä. Lisäksi niistä saatiin suuri määrä hyödyllisiä tietodokumentteja. Keskustelujen lisäksi esimerkiksi lakitietoa kerättiin internetistä löytyvistä julkisista säädöksistä.
Näiden menetelmien lisäksi varustamon päällystölle järjestettiin mielipidekysely aiheesta.
Painettujen laivapäiväkirjojen vaihtaminen elektronisiin on toistaiseksi erittäin kallista. Laivapäiväkirjojen päivittäminen nykyaikaan voi kuitenkin olla kannattavaa eritoten uudemmissa, moderneissa ja uudisrakennus aluksissa, joissa käyttöönottokustannukset eivät nousisi niin merkittäviksi. Muutoksesta voidaan hyötyä monella eri tavalla. Sen voidaan katsoa säästävän aikaa muun muassa helpottamalla työtä ja se saattaisi lisätä aluksen turvallisuutta vähentämällä inhimillisten virheiden syntyä ja jättämällä enemmän aikaa navigointiin. Suurin hyöty järjestelmästä on saatavissa mahdollisimman suurella automaatiolla ja integroimalla siihen mahdollisimman paljon muita tehtäviä. Varustamon päällystölle esitetyssä kyselyssä kävi ilmi, että vaikka käytännön tietoisuus aiheesta on vähäistä, saa muutos silti kannatusta. Toki myös vastustajia löytyi.
Elektronista päiväkirjajärjestelmää ei pidä käsitellä pelkästään aluksen laivapäiväkirjan korvaajana. Markkinoilla olevat järjestelmät ovat nimittäin erittäin mukautuvia käyttäjän tarpeisiin ja niihin on mahdollista halutessaan integroida jopa lähes koko laivan hallintaan, kommunikointiin ja raportointiin liittyvät työt. The study was carried out in co-operation with Finnlines. They requested to research into electronic logbooks and systems available on the market. The thesis was structed around three main questions that the company was most interested in: Would it be worth it to introduce electronic logbooks onboard the company´s vessels? What are the systems from different manufacturers like? What could be the level of automation in the logbook? In addition to these questions the aim was to find out what kind of opinions the officers and captains of the company have in relation to the change.
The basic knowledge of the thesis was gathered mainly via the internet using public information sources, such as articles and theses. The actual data used in the thesis was gathered mainly through e-mail interviews. E-mail interviews were held mostly with the manufacturers, but also with the leading expert of the Finnish Transport and Communications Agency. Interviews proved to be very useful method to gather data as they could provide specific information in specific matters from the experts. Legal information was collected from public regulations found on the internet. A query of opinions on the subject was also conducted for the officers and captains.
Switching from printed logbooks to electronic one is very expensive to date. Updating the logbooks to the modern era can still be worth it especially in newer, modern and new building vessels. In these the commissioning costs are less significant. There are many ways to benefit from this change. It can be seen as a time saver by making tasks easier. It could also increase safety and security of the vessels by reducing human errors and leaving more time for navigation. The greatest benefits can be obtained with the greatest possible automation level and integrating different tasks as far as possible. The inquiry for the officers and captains showed that there is support for the change, although the practical awareness of the issue may not be so high. There is also opposition of course.
Electronic logbook should not be considered as a mere substitute for the ship´s logbook. The systems on the market are highly adaptable for the user´s needs and they can be integrated with almost all of the vessel´s management, communication and reporting tasks if desired.
Pohjatiedot työhön kerättiin pääosin internetin julkisia tiedonlähteitä käyttäen, joita olivat esimerkiksi artikkelit ja opinnäytetyöt. Varsinainen tutkimukseen käytetty tieto kerättiin suurimmaksi osaksi sähköpostikeskustelujen avulla. Sähköpostikeskusteluja käytiin järjestelmävalmistajien edustajien lisäksi myös Liikenne- ja viestintäviraston johtavan asiantuntijan kanssa. Keskustelut osoittautuivat erittäin hyödylliseksi tiedonkeruumenetelmäksi, koska niissä voitiin saada spesifiä tietoa juuri tietyistä seikoista, asiantuntevilta henkilöiltä. Lisäksi niistä saatiin suuri määrä hyödyllisiä tietodokumentteja. Keskustelujen lisäksi esimerkiksi lakitietoa kerättiin internetistä löytyvistä julkisista säädöksistä.
Näiden menetelmien lisäksi varustamon päällystölle järjestettiin mielipidekysely aiheesta.
Painettujen laivapäiväkirjojen vaihtaminen elektronisiin on toistaiseksi erittäin kallista. Laivapäiväkirjojen päivittäminen nykyaikaan voi kuitenkin olla kannattavaa eritoten uudemmissa, moderneissa ja uudisrakennus aluksissa, joissa käyttöönottokustannukset eivät nousisi niin merkittäviksi. Muutoksesta voidaan hyötyä monella eri tavalla. Sen voidaan katsoa säästävän aikaa muun muassa helpottamalla työtä ja se saattaisi lisätä aluksen turvallisuutta vähentämällä inhimillisten virheiden syntyä ja jättämällä enemmän aikaa navigointiin. Suurin hyöty järjestelmästä on saatavissa mahdollisimman suurella automaatiolla ja integroimalla siihen mahdollisimman paljon muita tehtäviä. Varustamon päällystölle esitetyssä kyselyssä kävi ilmi, että vaikka käytännön tietoisuus aiheesta on vähäistä, saa muutos silti kannatusta. Toki myös vastustajia löytyi.
Elektronista päiväkirjajärjestelmää ei pidä käsitellä pelkästään aluksen laivapäiväkirjan korvaajana. Markkinoilla olevat järjestelmät ovat nimittäin erittäin mukautuvia käyttäjän tarpeisiin ja niihin on mahdollista halutessaan integroida jopa lähes koko laivan hallintaan, kommunikointiin ja raportointiin liittyvät työt.
The basic knowledge of the thesis was gathered mainly via the internet using public information sources, such as articles and theses. The actual data used in the thesis was gathered mainly through e-mail interviews. E-mail interviews were held mostly with the manufacturers, but also with the leading expert of the Finnish Transport and Communications Agency. Interviews proved to be very useful method to gather data as they could provide specific information in specific matters from the experts. Legal information was collected from public regulations found on the internet. A query of opinions on the subject was also conducted for the officers and captains.
Switching from printed logbooks to electronic one is very expensive to date. Updating the logbooks to the modern era can still be worth it especially in newer, modern and new building vessels. In these the commissioning costs are less significant. There are many ways to benefit from this change. It can be seen as a time saver by making tasks easier. It could also increase safety and security of the vessels by reducing human errors and leaving more time for navigation. The greatest benefits can be obtained with the greatest possible automation level and integrating different tasks as far as possible. The inquiry for the officers and captains showed that there is support for the change, although the practical awareness of the issue may not be so high. There is also opposition of course.
Electronic logbook should not be considered as a mere substitute for the ship´s logbook. The systems on the market are highly adaptable for the user´s needs and they can be integrated with almost all of the vessel´s management, communication and reporting tasks if desired.