Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyden hyödyntäminen palveluliiketoiminnan kehittämisessä : Centria-ammattikorkeakoulun TKI-toiminta ja palvelutoiminta

Övermark, Katja (2020)

 
Avaa tiedosto
Overmark_Katja_.pdf (967.9Kt)
Lataukset: 


Övermark, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721098
Tiivistelmä
Digitalisoituva ja alati muuttuva yhteiskunta vaatii uudistumista ja kehittymistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Centria-ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sisältyvää palveluliiketoimintaa voidaan kehittää.

Keskiöön nousi asiakastyytyväisyyskyselyn tuottama tieto, jota analysoimalla ja pohtimalla saatiin selville kyselyn antama lisäarvo. Kyselyssä selvitettiin myös sitä, miten Centria haluaa kehittää ja tuottaa palvelumallejaan, parantaa tyytyväisyyttä ja palvelujen toimivuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisena palvelu oli koettu, miten usein palveluja hyödynnettiin ja miksi vastaajan mielestä Centria oli tärkein palveluja tuottava organisaatio. Samalla selvitettiin Centrian tutkimus- ja kehittämis- sekä innovaatiotoiminnan tämänhetkistä kuvaa, toimintaa ja markkinoinnin näkyvyyttä. Tulosten perusteella analysoitiin, mitä uutta Centrian palveluliiketoiminnassa tulisi tulevaisuudessa kehittää. Opinnäytetyöni viitekehys koostuu palveluliiketoiminnan kehittämisen teorioista. Kysely suoritettiin Webropol-työkalua hyödyntäen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että Centria on alueensa yksi merkittävimmistä yritysyhteistyökumppaneista teollisuuden, kaupan ja elinkeinoelämän suuntaan. Tuotekehitys ja asiantuntijapalvelut tuottavat liki 80 prosenttia TKI-toiminnan palveluista. Centria on kansainvälisyydessä ja asiantuntijuudessa. Näitä kehittämällä ja yritysyhteistyöaluetta laajentamalla sekä pitämällä asiantuntijuus edelleen kiitettävällä tasolla saadaan palvelumuotoilu toteutettua entistä laadukkaammin. Markkinointikanavien tehostaminen auttaa yrityksiä löytämään ja valitsemaan Centrian yhteistyökumppanikseen. Kokonaistyytyväisyyttä arvioitaessa asiakasyritykset olivat erittäin tyytyväisiä Centrian TKI-toiminnan palveluihin, jopa 76 prosenttia piti TKI-toimintaa erittäin hyvänä. Palvelukanavissa suora yhteydenotto asiakasyrityksiin antoi erittäin hyviä arvosteluja, samoin kuin uutiskirjeet ja yrityksen kotisivut. Myös messupalvelut koettiin erinomaisina ja luotettavina palveluina. Kansainväliset messutapahtumat ovat erittäin tärkeä markkinakanava ulkomailla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste