"TYÖNTEKIJÖILLE ON OLTAVA KRISTALLINKIRKASTA KUKA OTTAA SEURAAVAKSI KOPPIA..." : Sosiaali- ja kriisipäivystyksen yhteistyökumppaneiden odotuksia
Metsä-Mattila, Minna; Rahkala, Heidi; Ruostejoki, Marianne (2020)
Metsä-Mattila, Minna
Rahkala, Heidi
Ruostejoki, Marianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää työn tilaajana toimivan Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen kehittämistyössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteistyökumppaneiden odotuksia 1.6.2020 toimintansa aloittaneen Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen toimintamallista. Yhteistyökumppaneilla opinnäytetyössä tarkoitetaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka tekevät yhteistyötä Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen kanssa.
Tietoperustassa käsiteltiin traumaattisten tilanteiden psykososiaalista tukea ja palveluita sekä moniammatillista yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 39 yhteistyökumppania. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyökumppaneiden odotukset kohdistuivat tietoisuuteen työn sisällöistä ja toimijoista, selkeään työn jakoon, aktiiviseen viestintään, koulutukseen sekä ammattilaisten väliseen vastuulliseen yhteistyöhön. Vastaajat kaipasivat yhtä vastaavaa tahoa asiakkaan edun toteutumiseksi. Yhteistyökumppanit arvioivat uuden toimintamallin olevan tarpeellinen ja valtakunnallisten suositusten mukainen, vaikka sen toiminnan suhteen ilmeni paljon epätietoisuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mikäli toimintamallin uudistus onnistuu tavoitteissaan, yhteistyökumppaneiden odotukset oletettavasti täyttyvät. This Bachelor’s thesis was commissioned by Kanta-Häme Social and Crisis Emergency Services. The aim was to provide information which can be utilized while developing the new operating model of Kanta-Häme Social and Crisis Emergency Services. The purpose of this thesis was to examine partners’ expectations for the new operating model. As the operating model is new, the commissioner wanted to ensure that the partners’ expectations are established and taken into account in the development.
The data were collected through a qualitative online survey. A total of 39 people answered within the time limit. The obtained material was analysed by inductive content analysis. The theoretical background of the study discusses psychosocial support and services in traumatic situations, and multiprofessional cooperation.
According to the results, the partners’ expectations focused on being aware of the contents and actors, clear division of labour, active communication, training and responsible cooperation between the professionals. The respondents wished that one actor was assigned with the main responsibility, in order to guarantee the best interest of the client. The partners considered the new model necessary and in line with national recommendations, although there were many uncertainties about its operation. As a conclusion it can be stated that if the reform of the operating model succeeds in its goals, the expectations of the partners will be presumably fulfilled.
Tietoperustassa käsiteltiin traumaattisten tilanteiden psykososiaalista tukea ja palveluita sekä moniammatillista yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 39 yhteistyökumppania. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyökumppaneiden odotukset kohdistuivat tietoisuuteen työn sisällöistä ja toimijoista, selkeään työn jakoon, aktiiviseen viestintään, koulutukseen sekä ammattilaisten väliseen vastuulliseen yhteistyöhön. Vastaajat kaipasivat yhtä vastaavaa tahoa asiakkaan edun toteutumiseksi. Yhteistyökumppanit arvioivat uuden toimintamallin olevan tarpeellinen ja valtakunnallisten suositusten mukainen, vaikka sen toiminnan suhteen ilmeni paljon epätietoisuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mikäli toimintamallin uudistus onnistuu tavoitteissaan, yhteistyökumppaneiden odotukset oletettavasti täyttyvät.
The data were collected through a qualitative online survey. A total of 39 people answered within the time limit. The obtained material was analysed by inductive content analysis. The theoretical background of the study discusses psychosocial support and services in traumatic situations, and multiprofessional cooperation.
According to the results, the partners’ expectations focused on being aware of the contents and actors, clear division of labour, active communication, training and responsible cooperation between the professionals. The respondents wished that one actor was assigned with the main responsibility, in order to guarantee the best interest of the client. The partners considered the new model necessary and in line with national recommendations, although there were many uncertainties about its operation. As a conclusion it can be stated that if the reform of the operating model succeeds in its goals, the expectations of the partners will be presumably fulfilled.