Kisaturismin kasvumahdollisuudet Suomessa
Kiiskinen, Sandra (2020)
Kiiskinen, Sandra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921215
Tiivistelmä
Suomesta ulkomaille suuntautuva kisaturismi on ollut viime vuosina hyvin suosittua. Monien urheilujoukkueiden kannattajat haluavat matkustaa urheilutapahtumiin ja kisoihin paikan päälle osoittaakseen tukensa urheilijoille ja urheilujoukkueille. Suomessa kisaturismin suosio näyttäisi kasvavan aina, kun suomalaiset urheilijat tai joukkueet menestyvät. Yksi esimerkki tästä ilmiöstä on jalkapallojoukkueemme, Huuhkajien pääsy EM-kilpailuihin ensimmäistä kertaa suomalaisen jalkapalloilun historiassa.
Opinnäytetyöni kartoitti kisaturismiin liittyviä tunnuspiirteitä, mahdollisuuksia ja haasteita sekä kisaturistin että matkanjärjestäjän näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan passiivista urheilumatkailua, jossa matkan päätarkoituksena on matkustaa seuraamaan urheilutapahtumia tai kisoja Suomesta ulkomaille. Tutkimuksessa selvitettiin kisaturistien matkanvalintaan liittyviä tekijöitä ja niitä vaikuttimia, jotka ohjaavat matkanvalintaa. Tavoitteena oli saada selville turistien matkustusmotivaatioon liittyviä asioita, joista voisi olla hyötyä suomalaisen kisaturismin kasvattamiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena verkkokyselynä käyttäen Webropol-sivustoa. Matkanjärjestäjän näkökulmaa valotti yhden matkanjärjestäjän taustahaastattelu. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2020 ja kyselytutkimukseen osallistui 100 henkilöä satunnaisesti valikoituneesta joukosta. Aineistoa analysoitiin vertailemalla kyselyn vastausten prosentuaalisia määriä ja keskiarvoja.
Tulokset osoittivat, että matkanjärjestäjille voisi olla tulevaisuudessa markkinoita ja tilaisuuksia erikoistua pienempien ryhmien tarpeita täyttämään. Elämyksien haku ja individualismi sekä harrastuskentän laajeneminen voisi tuoda kisaturismiin uusia muotoja. Mielenkiintoinen havainto oli, että kisamatkat tuntuivat kiinnostavan niin naisia kuin miehiä. Seniorimatkustajat eli turismin ikääntyvä segmentti todettiin myös tulevaisuuden tärkeäksi asiakasryhmäksi. Trendien seuraaminen on siis tärkeää myös kisaturismin kehittämisessä.
Opinnäytetyöni kartoitti kisaturismiin liittyviä tunnuspiirteitä, mahdollisuuksia ja haasteita sekä kisaturistin että matkanjärjestäjän näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan passiivista urheilumatkailua, jossa matkan päätarkoituksena on matkustaa seuraamaan urheilutapahtumia tai kisoja Suomesta ulkomaille. Tutkimuksessa selvitettiin kisaturistien matkanvalintaan liittyviä tekijöitä ja niitä vaikuttimia, jotka ohjaavat matkanvalintaa. Tavoitteena oli saada selville turistien matkustusmotivaatioon liittyviä asioita, joista voisi olla hyötyä suomalaisen kisaturismin kasvattamiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena verkkokyselynä käyttäen Webropol-sivustoa. Matkanjärjestäjän näkökulmaa valotti yhden matkanjärjestäjän taustahaastattelu. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2020 ja kyselytutkimukseen osallistui 100 henkilöä satunnaisesti valikoituneesta joukosta. Aineistoa analysoitiin vertailemalla kyselyn vastausten prosentuaalisia määriä ja keskiarvoja.
Tulokset osoittivat, että matkanjärjestäjille voisi olla tulevaisuudessa markkinoita ja tilaisuuksia erikoistua pienempien ryhmien tarpeita täyttämään. Elämyksien haku ja individualismi sekä harrastuskentän laajeneminen voisi tuoda kisaturismiin uusia muotoja. Mielenkiintoinen havainto oli, että kisamatkat tuntuivat kiinnostavan niin naisia kuin miehiä. Seniorimatkustajat eli turismin ikääntyvä segmentti todettiin myös tulevaisuuden tärkeäksi asiakasryhmäksi. Trendien seuraaminen on siis tärkeää myös kisaturismin kehittämisessä.