Fyysinen oppimisympäristö ja sen kehittäminen
Kiviharju, Minna; Antila, Kaija; Chavéz, Santiago; Halonen, Marianne; Karhu, Risto (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kiviharju, Minna
Antila, Kaija
Chavéz, Santiago
Halonen, Marianne
Karhu, Risto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514557
Tiivistelmä
Kehittämishankeen tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä fyysinen oppimisympäristö. Hankkeessa keskityimme viiteen eri oppimisympäristön fyysisyyteen liittyvään näkökulmaan, joita ovat tilaratkaisut, ergonomia, pintamateriaalit, ilmastointi ja lämpötila. Tutkimuskohteemme oli hotellin yhteydessä sijaitseva neuvottelu- ja koulutustila, jota käytetään pääasiallisesti kertaluonteisten ja lyhyiden koulutusten yhteydessä. Hankkeessa pohdimme myös pienen pohjalaiskunnan ala-asteen luokkatilan oppimisympäristöä kuvausmuodossa. Toivomme, että nämä kaksi hyvin erilaista kohdetilaa herättävät lukijoissa kriittisiä ajatuksia ja kysymyksiä oppimistiloihin liittyen.
Teoreettinen perusta hankkeessa noudattelee muun muassa Nuikkisen (2005, 2009) fyysiseen oppimisympäristöön laatimia periaatteita. Lähtökohtamme on, että fyysinen oppimisympäristö eri ominaisuuksineen erilaisten kokemusten kautta vaikuttaa niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin hyvinvointiin. Oppimistilojen tulee tukea opetuksen tavoitteita, sisältöä ja oppimisprosessia. Kehittämishankkeessa käytimme seuraavia tutkimusmenetelmiä: reflektointi, havainnointi, haastattelu. Lisäksi teimme kaksi määrällistä kyselytutkimusta.
Hankkeeseen liittyvät kyselyt teimme kevään 2010 aikana. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa halusimme selvittää, mitä vastaajat olivat mieltä luentotilasta sellaisenaan liittyen edellä mainittuihin oppimisympäristön fyysisiin näkökulmiin. Toista kyselyä varten teimme kohdetilassa pieniä muutoksia luomalla tunnelmaa esimerkiksi värien, kynttilöiden ja musiikin avulla. Parakkikouluun liittyen emme tehneet haastatteluja, vaan luokkatilan kuvilla havainnoitiin kohdetilaa.
Tekemämme muutokset tilassa onnistuivat hyvin, sillä kaikki vastaajat kokivat muutokset positiivisiksi ja mielekkäiksi. Yksimielisesti totesimme, että jo pienet väreillä tehdyt muutokset tekevät tilasta kutsuvamman ja kodikkaamman.
Teoreettinen perusta hankkeessa noudattelee muun muassa Nuikkisen (2005, 2009) fyysiseen oppimisympäristöön laatimia periaatteita. Lähtökohtamme on, että fyysinen oppimisympäristö eri ominaisuuksineen erilaisten kokemusten kautta vaikuttaa niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin hyvinvointiin. Oppimistilojen tulee tukea opetuksen tavoitteita, sisältöä ja oppimisprosessia. Kehittämishankkeessa käytimme seuraavia tutkimusmenetelmiä: reflektointi, havainnointi, haastattelu. Lisäksi teimme kaksi määrällistä kyselytutkimusta.
Hankkeeseen liittyvät kyselyt teimme kevään 2010 aikana. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa halusimme selvittää, mitä vastaajat olivat mieltä luentotilasta sellaisenaan liittyen edellä mainittuihin oppimisympäristön fyysisiin näkökulmiin. Toista kyselyä varten teimme kohdetilassa pieniä muutoksia luomalla tunnelmaa esimerkiksi värien, kynttilöiden ja musiikin avulla. Parakkikouluun liittyen emme tehneet haastatteluja, vaan luokkatilan kuvilla havainnoitiin kohdetilaa.
Tekemämme muutokset tilassa onnistuivat hyvin, sillä kaikki vastaajat kokivat muutokset positiivisiksi ja mielekkäiksi. Yksimielisesti totesimme, että jo pienet väreillä tehdyt muutokset tekevät tilasta kutsuvamman ja kodikkaamman.