Ulkoisen tiedon hyödyntäminen julkisen organisaation liiketoiminnassa
Juvonen, Johanna (2020)
Juvonen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321309
Tiivistelmä
Kehittämistyön kohteena oli julkisen organisaation ulkoisten tietojen hyödyntämisen mahdollistaminen, saatavuuden parantaminen ja menettelyiden yhdenmukaistaminen. Ulkoisten tietojen hankinta toimeksiannon antaneessa julkisessa organisaatiossa on kasvanut merkittävästi. Näin ollen näiden tietojen hyödyntäminen on noussut osana liiketoiminnan tietopääomaa suurempaan rooliin.
Lainsäädäntö asettaa reunaehtoja, joiden puitteissa tietojen hyödyntäminen organisaatiossa tulee järjestää. Tiedolla johtamisen teoria ja etenkin tiedonhallinnan menetelmät luovat pohjaa ulkoisten tietojen hallinnan ja saatavuuden ratkaisuihin, joilla hyödyntäminen mahdollistetaan. Osaamisen kehittämisen ja ketterän oppimisen teoriat luovat edellytyksiä ulkoisen tietojen hyödyntämisen osaamisen kasvattamiseen.
Ulkoisella tiedolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa julkisen organisaation hallussa olevaa
rakenteellista tietoa, ja jolla saattaa olla vaikutusta liiketoimintaprosessiin lopputuloksina
syntyviin päätöksiin. Ulkoisten tietojen käyttäjät tai hyödyntäjät ovat työssään ulkoista tietoa tarvitsevia virkailijoita tutkimuksen kohteena olevassa liiketoimintaprosessissa.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselyllä ja tutkimusotteena oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ulkoisten tietojen käyttäjien näkökulmasta miten hyvin ulkoiset tiedot ovat saatavissa ja hyödynnettävissä tutkimuksen kohteena olevassa liiketoimintaprosessissa.
Tutkimustulosten perusteella tuotettiin konkreettinen ratkaisuehdotus toimeksiannon antaneelle organisaatiolle ulkoisten tietojen saatavuuden ja hyödyntämisen parantamiseksi, varmistamiseksi sekä toteuttamiseksi tutkittavan liiketoimintaprosessin osalta.
Lainsäädäntö asettaa reunaehtoja, joiden puitteissa tietojen hyödyntäminen organisaatiossa tulee järjestää. Tiedolla johtamisen teoria ja etenkin tiedonhallinnan menetelmät luovat pohjaa ulkoisten tietojen hallinnan ja saatavuuden ratkaisuihin, joilla hyödyntäminen mahdollistetaan. Osaamisen kehittämisen ja ketterän oppimisen teoriat luovat edellytyksiä ulkoisen tietojen hyödyntämisen osaamisen kasvattamiseen.
Ulkoisella tiedolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa julkisen organisaation hallussa olevaa
rakenteellista tietoa, ja jolla saattaa olla vaikutusta liiketoimintaprosessiin lopputuloksina
syntyviin päätöksiin. Ulkoisten tietojen käyttäjät tai hyödyntäjät ovat työssään ulkoista tietoa tarvitsevia virkailijoita tutkimuksen kohteena olevassa liiketoimintaprosessissa.
Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselyllä ja tutkimusotteena oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ulkoisten tietojen käyttäjien näkökulmasta miten hyvin ulkoiset tiedot ovat saatavissa ja hyödynnettävissä tutkimuksen kohteena olevassa liiketoimintaprosessissa.
Tutkimustulosten perusteella tuotettiin konkreettinen ratkaisuehdotus toimeksiannon antaneelle organisaatiolle ulkoisten tietojen saatavuuden ja hyödyntämisen parantamiseksi, varmistamiseksi sekä toteuttamiseksi tutkittavan liiketoimintaprosessin osalta.