Optimization of ArchViz Projects for Standalone VR-Devices
Nylund, Aissa (2020)
Nylund, Aissa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021442
Tiivistelmä
Arkkitehtoninen visualisointi, lyhyesti ArchViz, on arkkitehtuurisista piirroksista kuvien ja videoiden tuottamista. Sen tavoitteena on tuottaa mitoiltaan realistisia rakennusten ja tilojen visualisointeja, joita voidaankäyttää esimerkiksi markkinointimateriaalina. ArchVizin moderni 3D-osa keskittyy pääasiassa kauniiden ja usein fotorealististen kuvien ja videoiden tuottamiseen, mutta ei välttämättä virtuaalitodellisuuskokemuksiin (VR) sopiviin optimoituihin kevyisiin ratkaisuihin. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pelimoottorien käyttöä ArchVizissä ja keskitytään erityisesti kevyiden mutta fotorealististen applikaatioiden luomiseen, jotka sopivat VR-laitteille.
Opinnäytetyö suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa oli teoreettista ja koostui tiedon keräämisestä käytettävissä olevasta teknologiasta ja näiden teknologioiden vertaamisesta jotta saataisiin selville, mitkä niistä ovat sopivimpia VR ArchViz -projekteihin.Opinnäytetyön käytännöllinen osa koostui optimoidun Unreal Engine -tason rakentamisesta opinnätetyön tilaajan Turku Game Labin uudistetuista toimitiloista.Turku Game Lab on Turun Ammattikorkeakoulun peliteknologiaa tutkiva osasto. Valmis projekti analysoitiin jotta pystyttiin havaita mitkä projektin osat käyttivät eniten graafista laskenta-aikaa ja täten tarvitsevat eniten optimointia.
Tutkimus ja käytännön työ täydensivät toisiaan sillä tutkittuja optimointimenetelmiä testattiin Game Lab Unreal projektissa, ja parhaiten toimivat niistä otettiin käyttöön viimeisessä versiossa. Opinnäytetyön seurauksena opinnäytetyön tilaajalla on optimoitu projektin osa jonka voi lopulta liittää suurempaan kokonaisuuteen. Architectural visualization, ArchViz for short, is the practice of modeling images and videos from architectural plans and blueprints. Its goal is to make to scale visualizations of buildings and spaces that can then be used for example as marketing material. The modern 3D-part of ArchViz focuses mainly on producing beautiful and often photorealistic images and videos, but not necessarily optimized lightweight solutions for virtual reality (VR) experiences. This thesis studies the use of game engines in ArchViz and its focus is on using them to create light but photorealistic applications that are suitable for VR.
The thesis was carried out in two parts. The first part was more theoretical and consisted of gathering information on available technology and comparing these technologies to find out which ones are the most suitable for VR ArchViz projects. The practical part of the thesis was building an optimized Unreal Engine Level of the thesis commissioners Turku Game Lab’s renovated office space. Turku Game Lab is a game research department of Turku University of Applied Sciences. The finished project was analyzed to see which parts took the most graphical computation time and so were the most important to optimize.
The research and practical work complemented each other with the researched optimization methods being tested at the Game Lab Level and the best methods being applied to the final design. As a result, the commissioner has an optimized part of the project to apply to a larger whole.
Opinnäytetyö suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa oli teoreettista ja koostui tiedon keräämisestä käytettävissä olevasta teknologiasta ja näiden teknologioiden vertaamisesta jotta saataisiin selville, mitkä niistä ovat sopivimpia VR ArchViz -projekteihin.Opinnäytetyön käytännöllinen osa koostui optimoidun Unreal Engine -tason rakentamisesta opinnätetyön tilaajan Turku Game Labin uudistetuista toimitiloista.Turku Game Lab on Turun Ammattikorkeakoulun peliteknologiaa tutkiva osasto. Valmis projekti analysoitiin jotta pystyttiin havaita mitkä projektin osat käyttivät eniten graafista laskenta-aikaa ja täten tarvitsevat eniten optimointia.
Tutkimus ja käytännön työ täydensivät toisiaan sillä tutkittuja optimointimenetelmiä testattiin Game Lab Unreal projektissa, ja parhaiten toimivat niistä otettiin käyttöön viimeisessä versiossa. Opinnäytetyön seurauksena opinnäytetyön tilaajalla on optimoitu projektin osa jonka voi lopulta liittää suurempaan kokonaisuuteen.
The thesis was carried out in two parts. The first part was more theoretical and consisted of gathering information on available technology and comparing these technologies to find out which ones are the most suitable for VR ArchViz projects. The practical part of the thesis was building an optimized Unreal Engine Level of the thesis commissioners Turku Game Lab’s renovated office space. Turku Game Lab is a game research department of Turku University of Applied Sciences. The finished project was analyzed to see which parts took the most graphical computation time and so were the most important to optimize.
The research and practical work complemented each other with the researched optimization methods being tested at the Game Lab Level and the best methods being applied to the final design. As a result, the commissioner has an optimized part of the project to apply to a larger whole.