Sisäisen viestinnän tutkimus
Heiska, Mikko (2020)
Heiska, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101821391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101821391
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan organisaation sisäisen viestinnän nykytilaa ja sen toimivuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa konsernin johdolle mahdollisuus tunnistaa sisäisessä viestinnässä olevia ongelmia ja tätä kautta kehittää yrityksien sisäistä viestintää. Työn teoreettinen tavoite oli selvittää, millaista on hyvä sisäinen viestintä.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä aikaisempia laadullisia ja määrällisiä aineistoja sekä sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeen usean samaa osiota mittaavan kysymyksen käyttämisellä tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa kokonaiskuvaa organisaation ja yrityksien tilanteesta.
Kyselylomakkeen teemat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta tutkimus tutkisi myös aikaisempia huomioita sisäisestä viestinnästä. Kyselystä saaduista vastauksista luotiin keskiarvoja, joiden avulla ymmärrettiin paremmin yrityksissä olevat ongelmakohdat.
Kyselystä saadut tulokset osoittivat, että yrityksissä sisäinen viestintä on hyvin hallussa, mutta haasteita löytyy koko organisaatiossa strategian jalkauttamisessa, projektiviestinnässä ja palautteen antamisessa. Tuloksien mukaan työntekijäpuolella on enemmän ongelmia sisäisessä viestinnässä kuin toimihenkilöiden puolella.
Organisaation johdolle suositeltiin jatkotoimenpiteitä tuloksien pohjalta. Suositellut jatkotoimenpiteet ovat avattu ja kuvattu tarkasti.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä aikaisempia laadullisia ja määrällisiä aineistoja sekä sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeen usean samaa osiota mittaavan kysymyksen käyttämisellä tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa kokonaiskuvaa organisaation ja yrityksien tilanteesta.
Kyselylomakkeen teemat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta tutkimus tutkisi myös aikaisempia huomioita sisäisestä viestinnästä. Kyselystä saaduista vastauksista luotiin keskiarvoja, joiden avulla ymmärrettiin paremmin yrityksissä olevat ongelmakohdat.
Kyselystä saadut tulokset osoittivat, että yrityksissä sisäinen viestintä on hyvin hallussa, mutta haasteita löytyy koko organisaatiossa strategian jalkauttamisessa, projektiviestinnässä ja palautteen antamisessa. Tuloksien mukaan työntekijäpuolella on enemmän ongelmia sisäisessä viestinnässä kuin toimihenkilöiden puolella.
Organisaation johdolle suositeltiin jatkotoimenpiteitä tuloksien pohjalta. Suositellut jatkotoimenpiteet ovat avattu ja kuvattu tarkasti.