Yrityksen mission määrittely
Åberg, Arvi (2020)
Åberg, Arvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata yrityksen olemassaolon tarkoituksen eli mission määrittelyprosessin kannalta keskeisiä työvaiheita. Työ esittelee prosessissa luotujen jäsennysten tietoperustaa, hyödynnettävyyttä ja niistä saatuja oppeja. Opinnäytetyö on toteutettu portfoliometodilla ja sen toimeksiantaja on suomalainen pörssiyritys, joka halusi uudistaa missionsa olemaan yhteiskunnallisesti ajantasaisempi ja henkilöstölle motivoivampi.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yrityksen johtamiskäsitteitä, työn merkityksellisyyttä ja motivaatioteorioita. Tietoperusta toimii portfoliossa esiteltävien jäsennysten keskeisenä teorialähteenä ja sitä on hyödynnetty monelta osin myös eri teorioita ristiin soveltaen. Portfolioon on valittu kuusi kehitysprojektin kannalta keskeistä jäsennystä, joiden rooli työn etenemisen ja lopullisen mission rakentumisen kannalta on ollut merkittävä. Esiteltävät jäsennykset ovat myös luonteeltaan sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää muidenkin yritysten missioiden määrittelyprojekteissa.
Opinnäytetyö osoittaa, että mission määrittelyssä on syytä ottaa huomioon laajasti erilaisia näkökulmia, jotta se vastaa yrityksen kannalta juuri oikeisiin kysymyksiin ja tuntuu merkitykselliseltä yrityksen eri sidosryhmien näkökulmasta. Määrittelyprosessissa on syytä pohtia niin missiolauseen rakennetta, sen lähettämän sanoman merkityksiä kuin niitä yhteis- kunnallisia teemoja, jotka luontihetkellä vallitsee. On hyvä tutustua yrityksen historiaan, strategiaan sekä arvioida minkälainen rooli yrityksellä voi tulevaisuudessa olla. Lopulta on syytä ottaa vielä huomioon, että ollessaan yrityksen perustavalaatuinen tarkoitus, sen täytyy myös kuulostaa siltä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yrityksen johtamiskäsitteitä, työn merkityksellisyyttä ja motivaatioteorioita. Tietoperusta toimii portfoliossa esiteltävien jäsennysten keskeisenä teorialähteenä ja sitä on hyödynnetty monelta osin myös eri teorioita ristiin soveltaen. Portfolioon on valittu kuusi kehitysprojektin kannalta keskeistä jäsennystä, joiden rooli työn etenemisen ja lopullisen mission rakentumisen kannalta on ollut merkittävä. Esiteltävät jäsennykset ovat myös luonteeltaan sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää muidenkin yritysten missioiden määrittelyprojekteissa.
Opinnäytetyö osoittaa, että mission määrittelyssä on syytä ottaa huomioon laajasti erilaisia näkökulmia, jotta se vastaa yrityksen kannalta juuri oikeisiin kysymyksiin ja tuntuu merkitykselliseltä yrityksen eri sidosryhmien näkökulmasta. Määrittelyprosessissa on syytä pohtia niin missiolauseen rakennetta, sen lähettämän sanoman merkityksiä kuin niitä yhteis- kunnallisia teemoja, jotka luontihetkellä vallitsee. On hyvä tutustua yrityksen historiaan, strategiaan sekä arvioida minkälainen rooli yrityksellä voi tulevaisuudessa olla. Lopulta on syytä ottaa vielä huomioon, että ollessaan yrityksen perustavalaatuinen tarkoitus, sen täytyy myös kuulostaa siltä.