Ryhmädynamiikkaharjoitteiden hyödyllisyys ja niiden vaikutus osallisuuden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteeseen sekä joukkuehengen kehittymiseen Tampere Unitedin juniorijoukkueessa
Heinonen, Eero (2020)
Heinonen, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko ryhmädynamiikkaharjoitteet hyödyllisiä 11‒13-vuotiaista pojista koostuvan jalkapallojoukkueen mielestä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, lisäävätkö ryhmädynamiikkaharjoitukset pelaajien osallisuuden sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta ja onko niillä vaikutusta joukkuehengen kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin yhdessä tamperelaisen Tampere United -jalkapallojoukkueen kanssa. Ryhmädynamiikkaharjoitteita tehtiin kuudella eri kerralla kevään ja kesän 2020 aikana.
Tutkimusaineiston keräämisessä ja analysoimisessa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoja. Tutkimuksessa käytettiin strukturoitua kysymyslomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Kysymyslomaketta käytettiin ensimmäisen, kolmannen ja viimeisen ryhmädynamiikkaharjoitekerran jälkeen. Osallistuvaa havainnointia käytettiin kaikilla ryhmädynamiikkaharjoitekerroilla.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaajat kokivat ryhmädynamiikkaharjoitteet hyödyllisinä ja niistä oli hyötyä sekä jalkapalloilussa että jalkapalloilun ulkopuolella. Pelaajat myös oppivat niiden avulla uusia asioita sekä jalkapalloilusta että joukkuetovereistaan. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että pelaajien osallisuuden sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne lisääntyi ryhmädynamiikkaharjoitteiden edetessä ja ryhmädynamiikkaharjoitteet vaikuttivat positiivisesti joukkuehengen kehittymiseen.
Esitetyt tulokset osoittavat, että ryhmädynamiikkaharjoitteilla on osallisuuden sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta lisäävä vaikutus ja niillä on positiivinen vaikutus joukkuehengen kehittymiseen. Tarvitaankin lisää tietoa ja käytännön kokemuksia siitä, miten ryhmädynamiikkaharjoitteita voitaisiin käyttää esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa tai työpaikoilla.
Tutkimusaineiston keräämisessä ja analysoimisessa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoja. Tutkimuksessa käytettiin strukturoitua kysymyslomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Kysymyslomaketta käytettiin ensimmäisen, kolmannen ja viimeisen ryhmädynamiikkaharjoitekerran jälkeen. Osallistuvaa havainnointia käytettiin kaikilla ryhmädynamiikkaharjoitekerroilla.
Tutkimuksessa selvisi, että pelaajat kokivat ryhmädynamiikkaharjoitteet hyödyllisinä ja niistä oli hyötyä sekä jalkapalloilussa että jalkapalloilun ulkopuolella. Pelaajat myös oppivat niiden avulla uusia asioita sekä jalkapalloilusta että joukkuetovereistaan. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että pelaajien osallisuuden sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne lisääntyi ryhmädynamiikkaharjoitteiden edetessä ja ryhmädynamiikkaharjoitteet vaikuttivat positiivisesti joukkuehengen kehittymiseen.
Esitetyt tulokset osoittavat, että ryhmädynamiikkaharjoitteilla on osallisuuden sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta lisäävä vaikutus ja niillä on positiivinen vaikutus joukkuehengen kehittymiseen. Tarvitaankin lisää tietoa ja käytännön kokemuksia siitä, miten ryhmädynamiikkaharjoitteita voitaisiin käyttää esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa tai työpaikoilla.