Hevosmatkailun potentiaali Suomessa
Eloranta, Katariina (2020)
Eloranta, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102721672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102721672
Tiivistelmä
Luontomatkailu on yksi suurimmista Suomen matkailun vetovoimatekijöistä ja hevosmatkailu on yksi luontomatkailun osa-alueista. Matkailijoiden tietämys uusista trendeistä ja mahdollisuuksista matkailun saralla on kasvanut huomattavasti ja matkailija odottaa palveluntarjoajilta, sekä palveluilta yhä enemmän. Siksi matkailuyritysten tulisi olla valveutuneita alati muuttuvasta kilpailuympäristöstään, sekä matkailijoiden tarpeista ja trendeistä. Ajan tasalla oleva markkinointistrategia vastaa asiakaslähtöiseen ajatteluun, arvon tuottamiseen ja kysynnän kasvamiseen, niin että se lopputuloksena saadaan tuottoisaa liiketoimintaa.
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan hevosmatkailun nykytilaa Suomessa, sekä etsitään kehitysehdotuksia vertailemalla suomalaisia hevosmatkailuyritysten palveluita ja markkinoinnin toimintatapoja vastaaviin kansainvälisiin hevosmatkailupalveluihin. Tutkimus on rajattu koskemaan aktiivisia hevosmatkailutuotteita, joita ovat mm. vaellusratsastus, retket, leirit sekä muut hevosaktiviteetit. Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia suomalaisille hevosmatkailuyrityksille ja selvittää voidaanko hevosmatkailun kysyntä kasvattaa Suomessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä, eli tietoperustassa, käsitellään hevosmatkailun ulottuvuuksia, matkailun termejä, sekä markkinoinnin kannalta tärkeimpiä aiheita.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysissä aineistoa kerättiin havainnoimalla verkkosivuja taulukoihin, joissa aiheina huomioitiin markkinoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Kerättävä aineisto käsittelee palveluvalikoimaa, kohderyhmiä, hinnoittelua, digitaalista markkinointiviestintää ja muita verkkosivuilta havaittuja asioita. Koska kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen, havainnointiin perustuva tutkimus, tulokset ovat riippuvaisia tutkijan omista havainnoista, sekä käsityksistä, siksi tutkimustuloksia peilataan teoreettisen viitekehyksessä oleviin materiaaleihin. Tutkimusaineisto on kerätty syyskuussa 2020 ja tutkimukseen valittiin otannalla 5 suomalaista hevosmatkailuyritystä, sekä 5 kansainvälistä hevosmatkailuyritystä. (Irlanti, Islanti, Viro, Unkari ja Portugali).
Tutkimustuloksena saatiin selkeä kuva suomalaisten hevosmatkailuyritysten toiminnasta, palveluista ja markkinointiviestinnästä verkkoympäristössä. Tuloksista selviää, että vaikka Suomen hevosmatkailuyritysten toimintaperiaatteet eivät eroa suuresti kansainvälisistä, löytyi tutkimuksen edetessä useita kehitysehdotuksia. Kansainväliset yritykset ovat profiloituneet enemmän kansainvälisiin matkailijoihin, kun taas Suomessa tätä ei voida havaita samalla mittakaavalla, vaan panostetaan enemmän kotimaanmatkailijoihin. Samalla havaittiin, että yritysten tulisi panostaa enemmän digitaalisten viestintäkeinojen hyödyntämiseen ja potentiaalisten segmenttien kohdistamiseen osana toimivaa markkinointistrategiaa. Lopputuloksena tämä opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa jo olemassa oleville hevosmatkailuyrittäjille tai aloittaville yrittäjille, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään Suomen hevosmatkailun vetovoimaisuutta ja tarpeellisuutta Suomessa.
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan hevosmatkailun nykytilaa Suomessa, sekä etsitään kehitysehdotuksia vertailemalla suomalaisia hevosmatkailuyritysten palveluita ja markkinoinnin toimintatapoja vastaaviin kansainvälisiin hevosmatkailupalveluihin. Tutkimus on rajattu koskemaan aktiivisia hevosmatkailutuotteita, joita ovat mm. vaellusratsastus, retket, leirit sekä muut hevosaktiviteetit. Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia suomalaisille hevosmatkailuyrityksille ja selvittää voidaanko hevosmatkailun kysyntä kasvattaa Suomessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä, eli tietoperustassa, käsitellään hevosmatkailun ulottuvuuksia, matkailun termejä, sekä markkinoinnin kannalta tärkeimpiä aiheita.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysissä aineistoa kerättiin havainnoimalla verkkosivuja taulukoihin, joissa aiheina huomioitiin markkinoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Kerättävä aineisto käsittelee palveluvalikoimaa, kohderyhmiä, hinnoittelua, digitaalista markkinointiviestintää ja muita verkkosivuilta havaittuja asioita. Koska kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen, havainnointiin perustuva tutkimus, tulokset ovat riippuvaisia tutkijan omista havainnoista, sekä käsityksistä, siksi tutkimustuloksia peilataan teoreettisen viitekehyksessä oleviin materiaaleihin. Tutkimusaineisto on kerätty syyskuussa 2020 ja tutkimukseen valittiin otannalla 5 suomalaista hevosmatkailuyritystä, sekä 5 kansainvälistä hevosmatkailuyritystä. (Irlanti, Islanti, Viro, Unkari ja Portugali).
Tutkimustuloksena saatiin selkeä kuva suomalaisten hevosmatkailuyritysten toiminnasta, palveluista ja markkinointiviestinnästä verkkoympäristössä. Tuloksista selviää, että vaikka Suomen hevosmatkailuyritysten toimintaperiaatteet eivät eroa suuresti kansainvälisistä, löytyi tutkimuksen edetessä useita kehitysehdotuksia. Kansainväliset yritykset ovat profiloituneet enemmän kansainvälisiin matkailijoihin, kun taas Suomessa tätä ei voida havaita samalla mittakaavalla, vaan panostetaan enemmän kotimaanmatkailijoihin. Samalla havaittiin, että yritysten tulisi panostaa enemmän digitaalisten viestintäkeinojen hyödyntämiseen ja potentiaalisten segmenttien kohdistamiseen osana toimivaa markkinointistrategiaa. Lopputuloksena tämä opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa jo olemassa oleville hevosmatkailuyrittäjille tai aloittaville yrittäjille, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään Suomen hevosmatkailun vetovoimaisuutta ja tarpeellisuutta Suomessa.