DIGITAALISUUS OSAKSI ELÄMÄÄ ELÄMÄNTILANNEBOKSIEN AVULLA
Yrjölä, Saku (2020)
Yrjölä, Saku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Sotek-säätiö sr:n alaisuudessa toimiva Digimotivaattori-hanke. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen rahoittaman hankkeen pääasiallisena tarkoituksena on lisätä erilaisten asiakasryhmien digitaalisia taitoja ja valmiuksia, jotta he digitaalisuutta hyödyntämällä voisivat vahvistaa oman arkensa sujumista. Hankkeen yhtenä tavoitteena on kartoittaa ja kehittää uusia työtapoja, joiden avulla erilaisia median ja digitaalisuuden taitoja pystytään opettamaan ja vahvistamaan.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi uudenlaisen työkalun konsepti ja runko Digimotivaattori-hankkeen käyttöön. Nimenä työkalulla on Elämäntilanneboksit. Kun työkalu siirtyy hankkeen käyttöön, on sen tarkoitus vastata erilaisten asiakasryhmien digitaalisiin tarpeisiin kohdennetusti asiakkaan elämäntilanteen perusteella. Asiakasryhmiä ovat esimerkiksi kehitysvammaiset, kuntoutujat ja maahanmuuttajat. Työkalu sisältää jatkuvasti kehittyvän tietopankin käsittäen erilaisia elämäntilanteita helpottavia oppaita ja linkkejä hyödyllisiin palveluihin. Työkalu luotiin toimimaan verkossa. Sivusto hyödyntää erilaisia visuaalisia ratkaisuja, jotka tukevat palvelun saavutettavuutta. Opinnäytetyön tilannut taho koulutettiin sivuston käyttämiseen ja päivittämiseen hyvin tuloksin. Työkalu suunniteltiin toimimiaan palveluohjauksen ja asiakastyön tasolla ohjaajan työtä jäsentäväksi. Asiakas voi käyttää työkalua myös itseohjautuvasti. Digimotivaattori-hankkeessa työkalun käyttö on keskeistä ja sitä voidaan hyödyntää apuvälineenä myös muissa hankkeissa.
Opinnäytetyön taustateoriana toimii sosiaalialan yleisteoksia, jotka käsittelevät esimerkiksi
kuntoutumista ja palveluohjausta. Mediakasvatukseen liittyvät lähteet käsittelevät muun
muassa medioitumista ja digitaalista syrjäytymistä. Työkalun konkreettisen tuotoksen taustateoria pohjautuu saavutettavuuteen.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi uudenlaisen työkalun konsepti ja runko Digimotivaattori-hankkeen käyttöön. Nimenä työkalulla on Elämäntilanneboksit. Kun työkalu siirtyy hankkeen käyttöön, on sen tarkoitus vastata erilaisten asiakasryhmien digitaalisiin tarpeisiin kohdennetusti asiakkaan elämäntilanteen perusteella. Asiakasryhmiä ovat esimerkiksi kehitysvammaiset, kuntoutujat ja maahanmuuttajat. Työkalu sisältää jatkuvasti kehittyvän tietopankin käsittäen erilaisia elämäntilanteita helpottavia oppaita ja linkkejä hyödyllisiin palveluihin. Työkalu luotiin toimimaan verkossa. Sivusto hyödyntää erilaisia visuaalisia ratkaisuja, jotka tukevat palvelun saavutettavuutta. Opinnäytetyön tilannut taho koulutettiin sivuston käyttämiseen ja päivittämiseen hyvin tuloksin. Työkalu suunniteltiin toimimiaan palveluohjauksen ja asiakastyön tasolla ohjaajan työtä jäsentäväksi. Asiakas voi käyttää työkalua myös itseohjautuvasti. Digimotivaattori-hankkeessa työkalun käyttö on keskeistä ja sitä voidaan hyödyntää apuvälineenä myös muissa hankkeissa.
Opinnäytetyön taustateoriana toimii sosiaalialan yleisteoksia, jotka käsittelevät esimerkiksi
kuntoutumista ja palveluohjausta. Mediakasvatukseen liittyvät lähteet käsittelevät muun
muassa medioitumista ja digitaalista syrjäytymistä. Työkalun konkreettisen tuotoksen taustateoria pohjautuu saavutettavuuteen.