Taloyhtiön raportoinnin kehittäminen
Jokinen, Marjo (2011)
Jokinen, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514603
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana on isännöintiyritys Reim Group Oy:n Hämeenlinnan yksikkö. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä kaikkea sisältyy taloyhtiöiden raportointiin ja miten raportointia voitaisiin kehittää isännöitsijän toimesta. Työssä käsitellään kolmea raportointi lajia eli talous-, kulutus- ja kuntoraportointia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään, miten raportointi tapahtuu yleisesti taloyhtiöissä, sekä mitä raportointi sisältää. Lähteinä työssä on käytetty kirjallista materiaalia, lakiasetuksia sekä Internet-lähteitä. Raportoinnin nykytilasta on hankittu tietoa tekemällä kysely taloyhtiön hallitusten puheenjohtajille sekä haastattelemalla isännöitsijää. Kysely tehtiin postikyselyllä 14 taloyhtiön hallitusten puheenjohtajalle ja isännöitsijän haastattelussa käytettiin teemahaastattelua.
Puheenjohtajille suunnatun kyselyn tuloksina saatiin selville että puheenjohtajat olivat suurelta osin tyytyväisiä raportoinnin nykytilaan. Vaikka kyselyn tulokset olivat suurelta osin hyviä, esiin nousi muutamia asioita missä toivottiin kehittämistä. Isännöitsijän haastattelun yhteydessä kyselyssä nousseet kehitysehdotukset käytiin läpi ja isännöitsijä kertoi oman mielipiteensä niihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta että taloyhtiöiden raportoinnin nykytilaan ollaan tyytyväisiä. Mutta ilmenneistä kehitysehdotuksista nousi erityisesti esiin se, että yhä useampi haluaa olla paremmin perillä taloyhtiön menoista ja näin ollen haluavat raportteja yhä useammin. Työstä on hyötyä isännöitsijäyritykselle, sillä tehdyn kyselyn perusteella yritys tietää mistä heidän asiakkaat ovat kiinnostuneita, ja mitä asioita halutaan käsitellä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään, miten raportointi tapahtuu yleisesti taloyhtiöissä, sekä mitä raportointi sisältää. Lähteinä työssä on käytetty kirjallista materiaalia, lakiasetuksia sekä Internet-lähteitä. Raportoinnin nykytilasta on hankittu tietoa tekemällä kysely taloyhtiön hallitusten puheenjohtajille sekä haastattelemalla isännöitsijää. Kysely tehtiin postikyselyllä 14 taloyhtiön hallitusten puheenjohtajalle ja isännöitsijän haastattelussa käytettiin teemahaastattelua.
Puheenjohtajille suunnatun kyselyn tuloksina saatiin selville että puheenjohtajat olivat suurelta osin tyytyväisiä raportoinnin nykytilaan. Vaikka kyselyn tulokset olivat suurelta osin hyviä, esiin nousi muutamia asioita missä toivottiin kehittämistä. Isännöitsijän haastattelun yhteydessä kyselyssä nousseet kehitysehdotukset käytiin läpi ja isännöitsijä kertoi oman mielipiteensä niihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta että taloyhtiöiden raportoinnin nykytilaan ollaan tyytyväisiä. Mutta ilmenneistä kehitysehdotuksista nousi erityisesti esiin se, että yhä useampi haluaa olla paremmin perillä taloyhtiön menoista ja näin ollen haluavat raportteja yhä useammin. Työstä on hyötyä isännöitsijäyritykselle, sillä tehdyn kyselyn perusteella yritys tietää mistä heidän asiakkaat ovat kiinnostuneita, ja mitä asioita halutaan käsitellä.