Tekstiilipainopalvelun oston ja myynnin helpottaminen urheiluseuroille
Luhtala, Sanna (2020)
Luhtala, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimuksen kohteena oli personoidun tekstiilipainopalvelun tilaaminen asiakkaan ja myyjän näkökulmasta. Teoriaosuudessa käydään ensin läpi asiakaspalveluiden ja asiantuntijapalveluiden eroja sekä myyntiä. Seuraavina tärkeinä kohtina käydään läpi tuotteistamista, palvelumuotoilua ja design thinkingiä toimeksiantajan tarjoamana: miten helpotetaan urheiluseurojen toimijoita tilaamisessa, ja mitkä ovat ne suurimmat ongelmakohdat tällä hetkellä?
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin webropol-kyselyllä urheilutoimijoille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyyn vastattiin sähköpostiin lähetetyn linkin kautta. Lomakkeella kysyttiin vastaajan taustatietoja, tutkimusongelman nykytilan kuvaa vastaajien mielestä, ja mitä voitaisiin parantaa jatkossa vastaajien mielestä, että heidän olisi helpompi toimia. Tutkimukseen vastasi 55 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että kehittämisen kohteena olevan tekstiilipainopalvelun ostajan oppaan tarve on todellinen, sekä siihen tarvittavan tiedon laajuus. Koettiin myös, että toimeksiantajalla on myyjä, joka on asiantuntija seuratuotteiden ja niiden painatuksissa. Tarpeelliseksi koettiin myös viestinnän selkeyttämistä ja helpottamista. Tilaajan toimintaa pystytään helpottamaan ohjekirjan avulla. Ohjekirjan tulee vastata kaikkiin asiakkaan kysymyksiin tekstiilipainopalvelun tilaamisessa.
The main research topic of the thesis was ordering a personalized textile printing service from the perspective of the customer and the seller. The theoretical part first reviews the differences between customer services and expert services, as well as sale. The following important topics are productization, service design, and design thinking provided by the commissioner: How to make it easier for sports club players to place orders, and what are the key problem areas at the moment?
The study of the thesis was carried out with a Webropol survey among sports actors. The conducted study was quantitative, and the questionnaire was answered via a link sent by e-mail. The questionnaire included questions about the respondent’s background, the respondents’ view on the current state of the research problem, and what could be improved in the future in the respondents’ opinion to make it easier for them to act. The survey was answered by 55 people.
The study revealed that the need for a guide for the buyer of the textile printing service under development was real, as well as the required extent of the information to be included in it. It was also found that the commissioner already had a salesperson who was an expert in club products and their printing. The study also brought up a need to clarify and facilitate communication. The customer’s order process can be facilitated with the help of a manual. The manual must answer the customer’s all questions when ordering a textile printing service.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin webropol-kyselyllä urheilutoimijoille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyyn vastattiin sähköpostiin lähetetyn linkin kautta. Lomakkeella kysyttiin vastaajan taustatietoja, tutkimusongelman nykytilan kuvaa vastaajien mielestä, ja mitä voitaisiin parantaa jatkossa vastaajien mielestä, että heidän olisi helpompi toimia. Tutkimukseen vastasi 55 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että kehittämisen kohteena olevan tekstiilipainopalvelun ostajan oppaan tarve on todellinen, sekä siihen tarvittavan tiedon laajuus. Koettiin myös, että toimeksiantajalla on myyjä, joka on asiantuntija seuratuotteiden ja niiden painatuksissa. Tarpeelliseksi koettiin myös viestinnän selkeyttämistä ja helpottamista. Tilaajan toimintaa pystytään helpottamaan ohjekirjan avulla. Ohjekirjan tulee vastata kaikkiin asiakkaan kysymyksiin tekstiilipainopalvelun tilaamisessa.
The main research topic of the thesis was ordering a personalized textile printing service from the perspective of the customer and the seller. The theoretical part first reviews the differences between customer services and expert services, as well as sale. The following important topics are productization, service design, and design thinking provided by the commissioner: How to make it easier for sports club players to place orders, and what are the key problem areas at the moment?
The study of the thesis was carried out with a Webropol survey among sports actors. The conducted study was quantitative, and the questionnaire was answered via a link sent by e-mail. The questionnaire included questions about the respondent’s background, the respondents’ view on the current state of the research problem, and what could be improved in the future in the respondents’ opinion to make it easier for them to act. The survey was answered by 55 people.
The study revealed that the need for a guide for the buyer of the textile printing service under development was real, as well as the required extent of the information to be included in it. It was also found that the commissioner already had a salesperson who was an expert in club products and their printing. The study also brought up a need to clarify and facilitate communication. The customer’s order process can be facilitated with the help of a manual. The manual must answer the customer’s all questions when ordering a textile printing service.