Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Enemmän iloa, hymyä, huumoria” – Varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia pienryhmätoiminnasta

Lehtinen, Jenny; Rättö, Iisa (2020)

 
Avaa tiedosto
Lehtinen_Jenny_Rättö_Iisa.pdf (680.8Kt)
Lataukset: 


Lehtinen, Jenny
Rättö, Iisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli saada selville varhaiskasvattajien näkemyksiä pienryhmätoiminnasta ja sen toteutumisesta. Tavoitteena oli saada tietoa varhaiskasvattajien kokemuksista pienryhmätoiminnan hyödyistä ja haitoista. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki ja tutkimus toteutettiin Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköissä.

Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja pienryhmätoimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin useamman varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmätoimintaa hyödynnetään päiväkodeissa vähintään viikoittain, osassa ryhmistä jopa päivittäin. Ryhmät muodostetaan pääasiassa pedagogisin perustein ja eniten käytetään joustavaa ryhmittelyä. Pienryhmätoiminnan koettiin parantavan työntekijöiden työssä jaksamista, koska ryhmän hallinta on helpompaa ja rauhallisempaa. Lasten kohdalla pienryhmätoiminnan koettiin mahdollistavan yksilöllisemmän huomioimisen ja oman taitotason mukaisen etenemisen sekä parantavan keskittymistä toimintaan ja lisäävän lasten osallisuutta. Haasteina ja kehitettävänä varhaiskasvattajat kokivat henkilöstön sitoutumattomuuden pienryhmätoimintaan sekä henkilöstön poissaolot ja sijaisten mukaan tulemisen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste