”Enemmän iloa, hymyä, huumoria” – Varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia pienryhmätoiminnasta
Lehtinen, Jenny; Rättö, Iisa (2020)
Lehtinen, Jenny
Rättö, Iisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102821724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli saada selville varhaiskasvattajien näkemyksiä pienryhmätoiminnasta ja sen toteutumisesta. Tavoitteena oli saada tietoa varhaiskasvattajien kokemuksista pienryhmätoiminnan hyödyistä ja haitoista. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki ja tutkimus toteutettiin Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja pienryhmätoimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin useamman varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmätoimintaa hyödynnetään päiväkodeissa vähintään viikoittain, osassa ryhmistä jopa päivittäin. Ryhmät muodostetaan pääasiassa pedagogisin perustein ja eniten käytetään joustavaa ryhmittelyä. Pienryhmätoiminnan koettiin parantavan työntekijöiden työssä jaksamista, koska ryhmän hallinta on helpompaa ja rauhallisempaa. Lasten kohdalla pienryhmätoiminnan koettiin mahdollistavan yksilöllisemmän huomioimisen ja oman taitotason mukaisen etenemisen sekä parantavan keskittymistä toimintaan ja lisäävän lasten osallisuutta. Haasteina ja kehitettävänä varhaiskasvattajat kokivat henkilöstön sitoutumattomuuden pienryhmätoimintaan sekä henkilöstön poissaolot ja sijaisten mukaan tulemisen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja pienryhmätoimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin useamman varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmätoimintaa hyödynnetään päiväkodeissa vähintään viikoittain, osassa ryhmistä jopa päivittäin. Ryhmät muodostetaan pääasiassa pedagogisin perustein ja eniten käytetään joustavaa ryhmittelyä. Pienryhmätoiminnan koettiin parantavan työntekijöiden työssä jaksamista, koska ryhmän hallinta on helpompaa ja rauhallisempaa. Lasten kohdalla pienryhmätoiminnan koettiin mahdollistavan yksilöllisemmän huomioimisen ja oman taitotason mukaisen etenemisen sekä parantavan keskittymistä toimintaan ja lisäävän lasten osallisuutta. Haasteina ja kehitettävänä varhaiskasvattajat kokivat henkilöstön sitoutumattomuuden pienryhmätoimintaan sekä henkilöstön poissaolot ja sijaisten mukaan tulemisen.