Ideaalityönantaja Z-sukupolven näkökulmasta
Heinonen, Marko (2020)
Heinonen, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221534
Tiivistelmä
Tässä Satakunnan Osuuskaupalle toimeksiantona toteutetussa opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää mitkä asiat satakuntalaisten toisen asteen autoalan ja kauneudenhoitoalan opiskelijoiden näkemyksen mukaan tekevät työnantajasta houkuttelevan tai päinvastoin poistyöntävän. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimushaastatteluja, jotka suoritettiin videon välityksellä. Haastatteluaineistoja analysoimalla tunnistettiin kaiken kaikkiaan kahdeksan teemaa, jotka liittyivät vahvasti haastateltujen ajatuksiin houkuttelevasta ja poistyöntävästä tulevaisuuden työnantajasta. Nämä teemat olivat: 1) työyhteisö ja työskentelyilmapiiri, 2) organisaation arvot, 3) palkkaus ja edut, 4) kehittymismahdollisuudet, 5) työn merkitys ja mielekkyys, 6) joustavuus, vapaus ja vaikutusmahdollisuudet, 7) työskentely-ympäristö ja - välineet, sekä 8) esimiestyö ja johtaminen.
Haastattelujen avulla saatiin selville, että opiskelijoiden näkemyksen mukaan tärkeimmät houkuttelevaan työnantajakuvaan liittyvät instrumentaaliset attribuutit olivat esimerkiksi hyvä työilmapiiri, vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä modernit työtilat ja -välineet. Havaitut symboliset attribuutit houkuttelevaan työnantajakuvaan liittyen olivat muuan muassa ennakkoluuloton, yhteisöllinen sekä vastuullinen. Poistyöntävää työnantajakuvaa nuoret kuvasivat puolestaan esimerkiksi seuraavin instrumentaalisin attribuutein: työturvallisuuden laiminlyönti tai muuten vastuuton toiminta, heikko johtamiskulttuuri ja huono esimiestyö sekä liiallisen rutiininomainen työ. Poistyöntävän työnantajakuvan opiskelijat mielsivät symbolisten attribuuttien osalta muun muassa eriarvoistavaksi, joustamattomaksi ja etäiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että Z-sukupolven työnhakijat ja -tekijät arvostavat työnantajassa osin erilaisia asioita kuin aiemmat työntekijäsukupolvet. Sosiaalisen ympäristön ja viiteryhmän merkitys korostuu vahvasti, samoin organisaation ja yksilön henkilökohtaisten arvojen yhdenmukaisuus sekä työn merkityksellisyys. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin työn toimeksiantajan kuin muidenkin organisaatioiden toimesta esimerkiksi työnantajabrändin tai rekrytointikäytäntöjen kehittämisen yhteydessä.
Haastattelujen avulla saatiin selville, että opiskelijoiden näkemyksen mukaan tärkeimmät houkuttelevaan työnantajakuvaan liittyvät instrumentaaliset attribuutit olivat esimerkiksi hyvä työilmapiiri, vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä modernit työtilat ja -välineet. Havaitut symboliset attribuutit houkuttelevaan työnantajakuvaan liittyen olivat muuan muassa ennakkoluuloton, yhteisöllinen sekä vastuullinen. Poistyöntävää työnantajakuvaa nuoret kuvasivat puolestaan esimerkiksi seuraavin instrumentaalisin attribuutein: työturvallisuuden laiminlyönti tai muuten vastuuton toiminta, heikko johtamiskulttuuri ja huono esimiestyö sekä liiallisen rutiininomainen työ. Poistyöntävän työnantajakuvan opiskelijat mielsivät symbolisten attribuuttien osalta muun muassa eriarvoistavaksi, joustamattomaksi ja etäiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että Z-sukupolven työnhakijat ja -tekijät arvostavat työnantajassa osin erilaisia asioita kuin aiemmat työntekijäsukupolvet. Sosiaalisen ympäristön ja viiteryhmän merkitys korostuu vahvasti, samoin organisaation ja yksilön henkilökohtaisten arvojen yhdenmukaisuus sekä työn merkityksellisyys. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin työn toimeksiantajan kuin muidenkin organisaatioiden toimesta esimerkiksi työnantajabrändin tai rekrytointikäytäntöjen kehittämisen yhteydessä.