Vihkosta palveluksi, huoltokirjan kehittäminen
Keränen, Katja (2020)
Keränen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021838
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä uudistettiin talon huoltokirjavihko ja suunniteltiin sen käyttöä tukevia lisäpalveluita. Kehityshankkeen tavoitteena oli huoltokirjan käytön ja käyttökertojen lisääntyminen.
Taustaksi perehdyttiin huoltokirjan käytön nykytilaan sekä kehittämiseen vaikuttaviin määräyksiin. Tietoperustassa perehdytään asiakaskokemuksen ulottuvuuksiin ja työntekijän merkitykseen asiakaskokemuksen muodostumisessa, vaikuttamismuotoiluun ja palvelumuotoiluun.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Kehityshankkeen viitekehitys muodostui tietoperustan ja kehitystyön tavoitteen pohjalta. Tutkimukseen sisältyi kvantitatiivinen kysely pientaloasukkaille, kohderyhmätyöpajoja, prototyypin valmistus ja testaus sekä palvelukonseptin laadinta. Kehitystyössä käytettiin palvelumuotoilun periaatteita, johon yhdistettiin vaikuttamismuotoilua.
Työn tuloksena toteutui uudistettavan huoltokirjan käsikirjoituksen prototyyppi. Huoltokirjan käytön lisäämiseksi tunnistettiin keskeisiä kehityskohteita kuten luottamus jatkuvuuteen ja siirrettävyyteen. Kehitystyössä suunniteltiin huoltokirjan käyttöä tukeva palvelukonsepti.
Taustaksi perehdyttiin huoltokirjan käytön nykytilaan sekä kehittämiseen vaikuttaviin määräyksiin. Tietoperustassa perehdytään asiakaskokemuksen ulottuvuuksiin ja työntekijän merkitykseen asiakaskokemuksen muodostumisessa, vaikuttamismuotoiluun ja palvelumuotoiluun.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Kehityshankkeen viitekehitys muodostui tietoperustan ja kehitystyön tavoitteen pohjalta. Tutkimukseen sisältyi kvantitatiivinen kysely pientaloasukkaille, kohderyhmätyöpajoja, prototyypin valmistus ja testaus sekä palvelukonseptin laadinta. Kehitystyössä käytettiin palvelumuotoilun periaatteita, johon yhdistettiin vaikuttamismuotoilua.
Työn tuloksena toteutui uudistettavan huoltokirjan käsikirjoituksen prototyyppi. Huoltokirjan käytön lisäämiseksi tunnistettiin keskeisiä kehityskohteita kuten luottamus jatkuvuuteen ja siirrettävyyteen. Kehitystyössä suunniteltiin huoltokirjan käyttöä tukeva palvelukonsepti.