Toimintakulttuurin muutoksen edistäminen työryhmistä tiimeiksi Ammattiopisto Luovin Liperin yksikössä
Taivainen, Emilia (2020)
Taivainen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021844
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Ammattiopisto Luovin Liperin yksikössä, jossa käydään läpi toimintakulttuurin muutosta perinteisistä työryhmistä tiimeiksi. Tietoinen muutos on käynnistetty vuonna 2018, mutta toiminta on vielä alkutekijöissään.
Opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa Liperin yksikköä edistämään tätä muutosta ja työ koostui sekä kehittämis- että tutkimusosuudesta. Kehittämisosuuden tavoite oli suunnitella yksikön toimintaan soveltuva, ja myöhemmin kaikkiin tiimeihin monistettava, tiimityötä edistävä kolmiosainen työpajakokonaisuus ja testata sitä yhdessä yksikön tiimissä. Tutkimusosuuden tavoitteena oli puolestaan selvittää tiimityön alkutilanne jokaisessa Liperin yksikössä työskentelevässä tiimissä sekä seurata edistikö kehittämisosuudessa luotu työpajakokonaisuus siihen osallistuneen tiimin toimintaa, kuten oli tavoitteena. Tutkimuksen pääasialliseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui sähköinen kysely, sillä se mahdollisti aineiston määrällisen vertailun.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen mukaan kolmiosaisella työpajakokonaisuudella voidaan edistää tiimin toimintaa. Tuloksista nähdään, että työpajaan osallistuneen tiimin jäsenten kokemukset tiimin olemassaolon tarkoituksesta, tiimissä vallitsevasta luottamuksesta, psykologisesta turvallisuuden tunteesta, vuorovaikutuksen avoimuudesta sekä tiimin yhteisistä tavoitteista ovat vahvistuneet. Se voidaan havaita vertaamalla työpajaan osallistuneen tiimin kyselyn tuloksia muiden yksikössä työskentelevien tiimien tuloksiin sekä työpajaan osallistuneelta tiimiltä kerätyistä palautteista, jotka tukevat kyselyn tuloksia. Opinnäytetyössä esitellään yksityiskohtaisesti kaikki kolme kehitettyä työpajaa sekä kuvataan, kuinka ne toteutettiin osallistuneen tiimin kanssa. Lisäksi työpajoissa hyödynnetyt erilaiset osallistavat tehtävät löytyvät liitteistä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa Liperin yksikköä edistämään tätä muutosta ja työ koostui sekä kehittämis- että tutkimusosuudesta. Kehittämisosuuden tavoite oli suunnitella yksikön toimintaan soveltuva, ja myöhemmin kaikkiin tiimeihin monistettava, tiimityötä edistävä kolmiosainen työpajakokonaisuus ja testata sitä yhdessä yksikön tiimissä. Tutkimusosuuden tavoitteena oli puolestaan selvittää tiimityön alkutilanne jokaisessa Liperin yksikössä työskentelevässä tiimissä sekä seurata edistikö kehittämisosuudessa luotu työpajakokonaisuus siihen osallistuneen tiimin toimintaa, kuten oli tavoitteena. Tutkimuksen pääasialliseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui sähköinen kysely, sillä se mahdollisti aineiston määrällisen vertailun.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen mukaan kolmiosaisella työpajakokonaisuudella voidaan edistää tiimin toimintaa. Tuloksista nähdään, että työpajaan osallistuneen tiimin jäsenten kokemukset tiimin olemassaolon tarkoituksesta, tiimissä vallitsevasta luottamuksesta, psykologisesta turvallisuuden tunteesta, vuorovaikutuksen avoimuudesta sekä tiimin yhteisistä tavoitteista ovat vahvistuneet. Se voidaan havaita vertaamalla työpajaan osallistuneen tiimin kyselyn tuloksia muiden yksikössä työskentelevien tiimien tuloksiin sekä työpajaan osallistuneelta tiimiltä kerätyistä palautteista, jotka tukevat kyselyn tuloksia. Opinnäytetyössä esitellään yksityiskohtaisesti kaikki kolme kehitettyä työpajaa sekä kuvataan, kuinka ne toteutettiin osallistuneen tiimin kanssa. Lisäksi työpajoissa hyödynnetyt erilaiset osallistavat tehtävät löytyvät liitteistä.