Yhteistyö päiväkodin henkilöstön kanssa : Kyselytutkimus lasten huoltajille
Hukka, Susanna (2020)
Hukka, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Kotkan kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa olevien lasten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin henkilöstön kanssa.
Lisäksi tarkoituksena on selvittää huoltajien hyödylliseksi kokemia yhteistyömuotoja sekä
niitä omaan lapseen liittyviä asioita, joita huoltajat kokevat tarpeelliseksi saada kuulla päiväkodin henkilöstöltä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten huoltajien välisen yhteistyön kehittämiseksi sekä
saada tietoa huoltajien toivomista yhteistyömuodoista ja asioista, joita he haluaisivat lapseensa liittyen tietää.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin lasten huoltajille sähköisesti Muksunetin kautta. Kyselyssä huoltajilta kysyttiin heidän kokemuksistaan yhteistyöstä päiväkodin henkilöstön kanssa, lapsen varhaiskasvatuspäivästä tiedottamiseen sekä yhteistyön kehittämiseen. Kyselylomakkeen avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajat ovat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin
henkilöstön kanssa. Tuloksissa korostuu tiedonkulku ja lapsen hoitopäivästä tiedottaminen. Osa huoltajista kokee saavansa hyvin tietoa lapsensa päivästä, kun taas osa kokee ettei saa tietoa tarpeeksi. Yhteistyötä haittaaviksi tekijöiksi koetaan päiväkodin kiireinen arki sekä henkilökunnan vaihtuvuus. Yhteistyömuodoista hyödyllisimmiksi huoltajat kokevat päivittäiset keskustelut lapsen tulo- ja hakutilanteissa sekä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut. Kun huoltajilta kysytään asioista, joita he haluaisivat lapsensa hoitopäivästä tietää, suurin osa heistä kokee tärkeäksi tiedottamisen päiväkodin päivän toiminnasta, lapsen kaverisuhteista ja käytöksestä, ruokailusta sekä nukkumisesta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välisen yhteistyön kehittämisessä.
Lisäksi tarkoituksena on selvittää huoltajien hyödylliseksi kokemia yhteistyömuotoja sekä
niitä omaan lapseen liittyviä asioita, joita huoltajat kokevat tarpeelliseksi saada kuulla päiväkodin henkilöstöltä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten huoltajien välisen yhteistyön kehittämiseksi sekä
saada tietoa huoltajien toivomista yhteistyömuodoista ja asioista, joita he haluaisivat lapseensa liittyen tietää.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin lasten huoltajille sähköisesti Muksunetin kautta. Kyselyssä huoltajilta kysyttiin heidän kokemuksistaan yhteistyöstä päiväkodin henkilöstön kanssa, lapsen varhaiskasvatuspäivästä tiedottamiseen sekä yhteistyön kehittämiseen. Kyselylomakkeen avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajat ovat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin
henkilöstön kanssa. Tuloksissa korostuu tiedonkulku ja lapsen hoitopäivästä tiedottaminen. Osa huoltajista kokee saavansa hyvin tietoa lapsensa päivästä, kun taas osa kokee ettei saa tietoa tarpeeksi. Yhteistyötä haittaaviksi tekijöiksi koetaan päiväkodin kiireinen arki sekä henkilökunnan vaihtuvuus. Yhteistyömuodoista hyödyllisimmiksi huoltajat kokevat päivittäiset keskustelut lapsen tulo- ja hakutilanteissa sekä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut. Kun huoltajilta kysytään asioista, joita he haluaisivat lapsensa hoitopäivästä tietää, suurin osa heistä kokee tärkeäksi tiedottamisen päiväkodin päivän toiminnasta, lapsen kaverisuhteista ja käytöksestä, ruokailusta sekä nukkumisesta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välisen yhteistyön kehittämisessä.