Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Mites se nyt sanottiinkaan englanniksi?” : kehittämissuunnitelma englanninkielisen päiväkodin kielen näkyvyyteen arjen pedagogiikassa

Nevalainen, Erno (2020)

 
Avaa tiedosto
Nevalainen_Erno.pdf (1.263Mt)
Lataukset: 


Nevalainen, Erno
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222075
Tiivistelmä
Pilke päiväkoti Peppi & Bobby on Pilke päiväkodit Oy:n omistama kaksikielinen suomi-englanti-päiväkoti Nokialla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vieraan kielen näkyvyyttä arjen pedagogiikassa. Tavoitteena oli saada aikaan päiväkodin arkeen jäävä ohjenuora.

Opinnäytetyön aineistoa kerättiin perehtymällä vieraskielisen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan. Haasteena aineistonkeruussa oli, kuinka vieraskielisestä varhaiskasvatuksesta on saatavilla suhteellisen vähän tietoa. Aineiston pohjalta opinnäytetyössä toteutettiin päiväkodin henkilöstölle kysely siitä, mitä he itse kokevat tarvitsevansa työnantajalta, jotta vieras kieli olisi arjen työssä näkyvämpää etenkin päiväkodin suomenkielisissä ryhmissä. Päiväkodissa työskentelee itseni lisäksi 20 työntekijää, joista 18 vastasi kyselyyn. Kysely toteutettiin syksyllä 2019. Opinnäytetyön toteutuksen tutkimusote on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen.

Kehittämissuunnitelmaksi muodostui erityisesti arkisten asioiden, kuten ruokailuvälineiden, ikkunoiden, peilien, kaappien ym. nimeäminen englanniksi, jokaiseen lapsiryhmään kielivastaavan työntekijän rekrytoiminen, enemmän englanninkielisten palavereiden pitäminen, tiedonjakaminen sekä englanninkieliset toimintatuokiot koko päiväkodin välillä. Myös henkilökunnan kielitaitoa arvioivia kielitestejä toivottiin. Kyselyssä nousi ennen kaikkia esille henkilökunnan motivaatio kielen kehittämistä kohtaan.

Jatkotutkimusideana voitaisiin pitää vastaavanlaista opinnäytetyötä samassa päiväkodissa uudelleen tehtynä, jotta kehitystä voisi seurata ja vertailla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste