Selvänäkö ja väreily : nykytaiteen ja taideteorian virtauksissa
Leppänen, Appe (2020)
Leppänen, Appe
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222041
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan selvänäköä ja telepatiaa omakohtaisista lähtökohdista ja osana taiteellista työskentelyä. Työssä reflektoidaan omaa taiteellista työskentelyä ja selvitetään, miten se kytkeytyy osaksi nykytaiteen virtauksia ja ajankohtaista taideteoreettista keskustelua.
Telepatiaa lähestytään jaettuina mielikuvina ja omien arkikokemusten kautta kulttuurintutkimuksellisesta näkökulmasta. Selvänäkö kytketään väreilykuvaston ja -tematiikan avulla taiteen virtauksiin ja taiteen teoriaan. Väreilyä lähestytään uusmaterialistisen teorian kautta ja maagisen tietoisuuden -käsitteen läpi.
Työ sanoittaa taiteellisen selvänäkemisen liittyvän mielikuvien jaettuuteen sekä taiteen ja ideoiden yhteisyyteen. Taiteellinen prosessi katsotaan taiteilijoiden, taiteen, materiaalien ja paikkojen väliseksi neuvonpidoksi. Taiteellinen selvänäkö kuvautuu tuon neuvonpidon sekä maagisen tietoisuuden toiminnan herkkyydeksi tai harjaantuneisuudeksi. Työn tuloksena oma taiteellinen työskentely määrittyy osaksi nykytaiteen virtauksia, joissa väreilytematiikka kytkeytyy tietoisuuden ulkopuoliseen maailmaan ja yhteyksien tai kommunikaatiomahdollisuuksien etsimiseen. Työssä päädytään myös siihen, että uusmaterialistinen teoria ei tarpeeksi huomioi myyttistä tasoa, joka lävistää materian. Maagista tietoisuutta ei tule liittää vain henkisiin kokemuksiin ja spiritualismiin, vaan ymmärtää se tietoisuuden tasona, joka reagoi affekteihin ja materian värähtelyyn. This thesis examines clairvoyance and telepathy from a personal point of view and as part of artistic practice. The writer's personal artistic practice is reflected and connected in the streams of contemporary art and current theoretical topics.
Telepathy is contemplated as shared mental imagery and through personal experience from a cultural and humanistic point of view. Clairvoyance is approached with the streams of art and theory through the thematic of vibration. The thematic is further approached through new materialistic theories and the concept of magical consciousness.
As a result, the writer's artistic practice specifies in dealing with the search for connections in shared consciousness with other beings, things, and the environment. Also, the materialistic process of art making is defined as negotiations between artists working together as well as materials, places, and art itself. Artistic clairvoyance is realized as trained awareness in the negotiation process or intrinsic sensitivity to explore magical consciousness. Also, a conclusion is drawn that the considered new materialistic theory does not pay enough attention to the mythic levels of material. Magical consciousness should not be seen only as dealing with transcendental experience and spiritualism but as a level of consciousness that reacts to affects and vibrant material.
Telepatiaa lähestytään jaettuina mielikuvina ja omien arkikokemusten kautta kulttuurintutkimuksellisesta näkökulmasta. Selvänäkö kytketään väreilykuvaston ja -tematiikan avulla taiteen virtauksiin ja taiteen teoriaan. Väreilyä lähestytään uusmaterialistisen teorian kautta ja maagisen tietoisuuden -käsitteen läpi.
Työ sanoittaa taiteellisen selvänäkemisen liittyvän mielikuvien jaettuuteen sekä taiteen ja ideoiden yhteisyyteen. Taiteellinen prosessi katsotaan taiteilijoiden, taiteen, materiaalien ja paikkojen väliseksi neuvonpidoksi. Taiteellinen selvänäkö kuvautuu tuon neuvonpidon sekä maagisen tietoisuuden toiminnan herkkyydeksi tai harjaantuneisuudeksi. Työn tuloksena oma taiteellinen työskentely määrittyy osaksi nykytaiteen virtauksia, joissa väreilytematiikka kytkeytyy tietoisuuden ulkopuoliseen maailmaan ja yhteyksien tai kommunikaatiomahdollisuuksien etsimiseen. Työssä päädytään myös siihen, että uusmaterialistinen teoria ei tarpeeksi huomioi myyttistä tasoa, joka lävistää materian. Maagista tietoisuutta ei tule liittää vain henkisiin kokemuksiin ja spiritualismiin, vaan ymmärtää se tietoisuuden tasona, joka reagoi affekteihin ja materian värähtelyyn.
Telepathy is contemplated as shared mental imagery and through personal experience from a cultural and humanistic point of view. Clairvoyance is approached with the streams of art and theory through the thematic of vibration. The thematic is further approached through new materialistic theories and the concept of magical consciousness.
As a result, the writer's artistic practice specifies in dealing with the search for connections in shared consciousness with other beings, things, and the environment. Also, the materialistic process of art making is defined as negotiations between artists working together as well as materials, places, and art itself. Artistic clairvoyance is realized as trained awareness in the negotiation process or intrinsic sensitivity to explore magical consciousness. Also, a conclusion is drawn that the considered new materialistic theory does not pay enough attention to the mythic levels of material. Magical consciousness should not be seen only as dealing with transcendental experience and spiritualism but as a level of consciousness that reacts to affects and vibrant material.