Arvo kilpailutekijänä : uuden palvelukokonaisuuden kehitys videotuotantoyhtiössä
Venäläinen, Riikka (2020)
Venäläinen, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222082
Tiivistelmä
Tämä YAMK-opinnäytetyö käsittelee uuden palvelukokonaisuuden kehittämistä videotuotantoyhtiössä. Työskentelin toimeksiantajani Brave Teddyn palvelukehityshankkeessa projektipäällikkönä keväällä ja kesällä 2020, jonka jälkeen jatkoin palvelun kehitystä teoreettisesta näkökulmasta tässä opinnäyteraportissa. Tutkin tässä työssä, minkälaiset tekijät vaikuttavat uuden palvelun arvon muodostumiseen ja miten arvosta luodaan kilpailutekijä.
Palvelut ovat monialaisia ja kompleksisia kokonaisuuksia, mistä syystä kirjalliseen työhön otettiin tarkasteltavaksi kolme osa-aluetta: asiakasprofilointi, ansaintamallit ja arvon muodostumisen eri näkökulmat. Tavoitteena oli analysoida ja reflektoida hankkeessa tehtyä kehitystyötä, sekä tarkastella lähemmin näiden palvelun osien kehittämiseen soveltuvia teorioita.
Idea uuteen palveluun syntyi koronapandemian aiheuttamista kokoontumisrajoituksista, jotka lamaannuttivat tuotantoyhtiön ja asiakkaiden liiketoiminnan. Uudella palvelulla lähdettiin etsimään ratkaisua tähän uuden tilanteen synnyttämään haasteeseen. Palvelukehityksessä oli mukana kolme pilottiyritystä.
Videoalan tiukasta kilpailutilanteesta erottautuminen vaatii uuden lähestymistavan. Entistä tärkeämpää on asiakaskeskeinen toimintatapa, lisäpalveluiden tarjoaminen ja selkeän arvon luominen asiakkaalle. Pelkkä video ei riitä. Kilpailijoiden päihittämiseen tarvitaan asiantuntijuutta, asiakasymmärrystä, tulevaisuuden ennakointia ja videotuotannon perinteisen toimintaympäristön ylittäviä palveluita. This master’s thesis discusses the development of a new service for a video production agency. This written report is according to my work experience as a project manager at my thesis commissioner Brave Teddy. The practical service development was done during spring and summer 2020. Theoretical service development was continued in this thesis work with the aim to define which factors affect value creation and how value could be turned into a competitive edge.
Services are complex entities with various sections to consider. Three vital parts of the whole service were selected to be further inspected in this thesis. Those parts are customer profiling, revenue models and value creation. In this work I analyze and reflect the practical service development and apply applicable theories.
The idea for the new service was born when corona restrictions on gatherings were put in action. These restrictions paralyzed the business activity of the agency and the agency’s clientele. The new service was aimed to find a solution for the challenges the restrictions had caused. Three pilot companies were involved in the service development.
In order to find a competitive edge in the video production field, agencies must start thinking from a new angle. Vital areas to focus are customer orientation as a way of business, offering of additional services and clear value creation for customers. Having a competitive edge requires professional knowledge, customer understanding, future anticipation and new services that exceed the current limits of video production environments.
Palvelut ovat monialaisia ja kompleksisia kokonaisuuksia, mistä syystä kirjalliseen työhön otettiin tarkasteltavaksi kolme osa-aluetta: asiakasprofilointi, ansaintamallit ja arvon muodostumisen eri näkökulmat. Tavoitteena oli analysoida ja reflektoida hankkeessa tehtyä kehitystyötä, sekä tarkastella lähemmin näiden palvelun osien kehittämiseen soveltuvia teorioita.
Idea uuteen palveluun syntyi koronapandemian aiheuttamista kokoontumisrajoituksista, jotka lamaannuttivat tuotantoyhtiön ja asiakkaiden liiketoiminnan. Uudella palvelulla lähdettiin etsimään ratkaisua tähän uuden tilanteen synnyttämään haasteeseen. Palvelukehityksessä oli mukana kolme pilottiyritystä.
Videoalan tiukasta kilpailutilanteesta erottautuminen vaatii uuden lähestymistavan. Entistä tärkeämpää on asiakaskeskeinen toimintatapa, lisäpalveluiden tarjoaminen ja selkeän arvon luominen asiakkaalle. Pelkkä video ei riitä. Kilpailijoiden päihittämiseen tarvitaan asiantuntijuutta, asiakasymmärrystä, tulevaisuuden ennakointia ja videotuotannon perinteisen toimintaympäristön ylittäviä palveluita.
Services are complex entities with various sections to consider. Three vital parts of the whole service were selected to be further inspected in this thesis. Those parts are customer profiling, revenue models and value creation. In this work I analyze and reflect the practical service development and apply applicable theories.
The idea for the new service was born when corona restrictions on gatherings were put in action. These restrictions paralyzed the business activity of the agency and the agency’s clientele. The new service was aimed to find a solution for the challenges the restrictions had caused. Three pilot companies were involved in the service development.
In order to find a competitive edge in the video production field, agencies must start thinking from a new angle. Vital areas to focus are customer orientation as a way of business, offering of additional services and clear value creation for customers. Having a competitive edge requires professional knowledge, customer understanding, future anticipation and new services that exceed the current limits of video production environments.