Hilton Helsinki Airportin sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen osana ketjumarkkinointia
Pakkanen, Pyry (2020)
Pakkanen, Pyry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322139
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Hilton Helsinki Airport-hotellin käyttöön. Vuonna 2007 avattu hotelli sijaitsee Helsinki-Vantaan lentokentällä ja se kuuluu Hilton-hotelliketjuun, joka on yksi maailman tunnetuimmista. Hiltonilla on yhteensä 6000 majoitusliikettä, joista kolme sijaitsevat Suomessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Scandic Hotels Oy, joka operoi Suomessa olevia Hilton ketjuun kuuluvia hotelleja. Valmista opinnäytetyötä voidaan käyttää Hilton Helsinki Airportin sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseen ja mahdollisesti soveltaa myös Hilton Helsinki Strandin ja Hilton Helsinki Kalastajatorpan käyttöön. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin toukokuussa 2020 ja saatiin valmiiksi lokakuussa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktityyppinen. Markkinointisuunnitelma luodaan aiheeseen liittyvän teorian ja SWOT-, ja SOSTAC-analyysien avulla. SWOT-menetelmän avulla kartoitetaan Hilton Helsinki Airportin somemarkkinoinnin nykytilannetta, kun taas SOSTAC-analyysilla sen tavoitteet, toimenpiteet niiden saavuttamiseksi ja millä keinoin niitä mitataan.
Opinnäytetyössä tehdään myös somepostausten vuosikalenteri, joka sisältää esimerkkijulkaisuja Hilton Helsinki Airportin somekanavien hyödynnettäväksi. Kalenterin ja muiden ehdotusten avulla parannetaan toimeksiantajan sisällöntuotantoa ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Scandic Hotels Oy, joka operoi Suomessa olevia Hilton ketjuun kuuluvia hotelleja. Valmista opinnäytetyötä voidaan käyttää Hilton Helsinki Airportin sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseen ja mahdollisesti soveltaa myös Hilton Helsinki Strandin ja Hilton Helsinki Kalastajatorpan käyttöön. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin toukokuussa 2020 ja saatiin valmiiksi lokakuussa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktityyppinen. Markkinointisuunnitelma luodaan aiheeseen liittyvän teorian ja SWOT-, ja SOSTAC-analyysien avulla. SWOT-menetelmän avulla kartoitetaan Hilton Helsinki Airportin somemarkkinoinnin nykytilannetta, kun taas SOSTAC-analyysilla sen tavoitteet, toimenpiteet niiden saavuttamiseksi ja millä keinoin niitä mitataan.
Opinnäytetyössä tehdään myös somepostausten vuosikalenteri, joka sisältää esimerkkijulkaisuja Hilton Helsinki Airportin somekanavien hyödynnettäväksi. Kalenterin ja muiden ehdotusten avulla parannetaan toimeksiantajan sisällöntuotantoa ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa.