Talousymmärryksen laajentaminen teollisuuden tuotanto-osastolla : Kustannustietoisuutta lisäämällä kilpailukykyisemmäksi
Savela, Tanja (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yhdelle teollisuuden tuotanto-osastolle koulutusmateriaali, jon-ka avulla laajennetaan osastolla työskentelevien henkilöiden kustannustietoisuutta ja talousymmärrystä. Koulutusmateriaalin tuli olla mahdollisimman visuaalinen, maanläheinen ja helposti ymmärrettävä. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli myös tukea yrityksen strategiaa ja auttaa yritystä parantamaan henkilöstön vuorovaikutusta ja antaa yrityksessä työskenteleville henkilöille lisää tietoa heidän omista vaiku-tusmahdollisuuksistaan parantaa yrityksen kilpailukykyä.
Tietoperustan pohjaksi otettiin talouden terminologian avaaminen kansantajuisesti. Toisena osa-alueena tietoperustassa otettiin kustannustietoisuuden vaikutukset toiminnan tehokkuuteen ja laittei-den kriittisyyden vaikutukset suhteessa niiden kunnossapitoon. Pohjatietoa hankittiin haastattelujen ja Webropol-kyselyn avulla ja hyödyntämällä yrityksen omia tietojärjestelmiä.
Tutkimus osoitti, että henkilöstö saa verraten vähän tietoa, joka tukisi heidän kustannustietoisuuttaan. Yleisesti ottaen henkilöstö oli kiinnostunut talousasioista ja kustannuksista, mutta kiinnostusta vähensi tunne, ettei voi vaikuttaa asioihin. Tuotos pyrki vastaamaan tähän tarpeeseen, jotta henkilöstö oppisi näkemään omat vaikutusmahdollisuutensa asioihin. Tuotos oli 28-sivuinen selostettu PowerPoint-esitys, joka testattiin koehenkilöillä. Tuotos oli ensimmäinen askel kustannustietoisuuden kasvattamisessa henkilöstön keskuudessa ja tulevaisuudessa sen pohjalta luodaan materiaalit myös muille tuotan-to-osastoille. Yritys hyötyy tästä jatkossa kokonaisvaltaisesti, koska kasvanut kustannustietoisuus vaikuttaa myös positiivisesti yrityskulttuuriin ja imagoon.
Tietoperustan pohjaksi otettiin talouden terminologian avaaminen kansantajuisesti. Toisena osa-alueena tietoperustassa otettiin kustannustietoisuuden vaikutukset toiminnan tehokkuuteen ja laittei-den kriittisyyden vaikutukset suhteessa niiden kunnossapitoon. Pohjatietoa hankittiin haastattelujen ja Webropol-kyselyn avulla ja hyödyntämällä yrityksen omia tietojärjestelmiä.
Tutkimus osoitti, että henkilöstö saa verraten vähän tietoa, joka tukisi heidän kustannustietoisuuttaan. Yleisesti ottaen henkilöstö oli kiinnostunut talousasioista ja kustannuksista, mutta kiinnostusta vähensi tunne, ettei voi vaikuttaa asioihin. Tuotos pyrki vastaamaan tähän tarpeeseen, jotta henkilöstö oppisi näkemään omat vaikutusmahdollisuutensa asioihin. Tuotos oli 28-sivuinen selostettu PowerPoint-esitys, joka testattiin koehenkilöillä. Tuotos oli ensimmäinen askel kustannustietoisuuden kasvattamisessa henkilöstön keskuudessa ja tulevaisuudessa sen pohjalta luodaan materiaalit myös muille tuotan-to-osastoille. Yritys hyötyy tästä jatkossa kokonaisvaltaisesti, koska kasvanut kustannustietoisuus vaikuttaa myös positiivisesti yrityskulttuuriin ja imagoon.