Alanyan tarjonta ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena
Linna, Martina (2020)
Linna, Martina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422200
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheen taustana on tekijän mielenkiinto kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, hyvinvointimatkailuun ja Alanyaan hyvinvointimatkakohteena.
Opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä Alanyaan ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään ensin aiheeseen mitä hyvinvointi on, jonka jälkeen pääsemme hyvinvointimatkailuun ja hyvinvointimatkailun COVID-19-pandemian jälkeiseen kysyntään. Tästä matkaamme Turkkiin ja Alanyaan. Perehdymme Alanyaan hyvinvointimatkakohteena ja sen potentiaalisuuteen ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena sekä mitä vaikutuksia tällä on Alanyalle. Lisäksi katsastamme kuinka hyvinvointimatkat rakentuvat ympärivuotiseksi tuotteeksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hyvinvoinnista, matkailusta ja näiden kahden aiheen yhdistämisestä Alanyaan ympärivuotiseksi tuotteeksi. Lisäksi käsitellään millä tavoin hyvinvointimatkailu vaikuttaa kohteeseen positiivisesti, kohteen SWOT-analyysi ja mitä kaikkea Alanya tarjoaa tällä hetkellä hyvinvoinnista kiinnostuneille matkailijoille.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lauri Lehtoviralle. Hän on monien vuosien matkailualan ammattilainen ja toiminut matkailualalla koko ikänsä sekä toimii tällä hetkellä erityisasiantuntijana Risteilykeskukselle ja Lomalinjoille. Tällä opinnäytetyöllä on myös tarkoitus avustaa tekijän liiketoimintasuunnitelmaa mahdollisien hyvinvointimatkojen suunnitteluun ja toteutuksiin tulevaisuudessa, hyödyntäen monien vuosien tekijän taustaa matkailualalla ja hyvinvointialalla.
Tässä opinnäytetyössä kvantitatiivisen tutkimuksen eli määrällisen tutkimuksen kautta kartoitettiin Alanyan soveltavuutta ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että hyvinvointimatkat Alanyassa kiinnostavat ja suomalaisilla on kysyntää näille matkoille. Tulevaisuudessa näitä matkoja voidaan lähteä kehittämään.
Alanya tunnetaan tällä hetkellä rantalomakohteena, mutta hyvinvointimatkojen tarjonnalla, kohteesta saadaan uudenlaista imagoa. Kehityksenä Alanyan täytyisi keskittyä luomaan yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja aloittaa rakentamaan hyvinvointimatkoille tarkoitettuja lisäpalveluita ja tiloja.
Opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä Alanyaan ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään ensin aiheeseen mitä hyvinvointi on, jonka jälkeen pääsemme hyvinvointimatkailuun ja hyvinvointimatkailun COVID-19-pandemian jälkeiseen kysyntään. Tästä matkaamme Turkkiin ja Alanyaan. Perehdymme Alanyaan hyvinvointimatkakohteena ja sen potentiaalisuuteen ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena sekä mitä vaikutuksia tällä on Alanyalle. Lisäksi katsastamme kuinka hyvinvointimatkat rakentuvat ympärivuotiseksi tuotteeksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hyvinvoinnista, matkailusta ja näiden kahden aiheen yhdistämisestä Alanyaan ympärivuotiseksi tuotteeksi. Lisäksi käsitellään millä tavoin hyvinvointimatkailu vaikuttaa kohteeseen positiivisesti, kohteen SWOT-analyysi ja mitä kaikkea Alanya tarjoaa tällä hetkellä hyvinvoinnista kiinnostuneille matkailijoille.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lauri Lehtoviralle. Hän on monien vuosien matkailualan ammattilainen ja toiminut matkailualalla koko ikänsä sekä toimii tällä hetkellä erityisasiantuntijana Risteilykeskukselle ja Lomalinjoille. Tällä opinnäytetyöllä on myös tarkoitus avustaa tekijän liiketoimintasuunnitelmaa mahdollisien hyvinvointimatkojen suunnitteluun ja toteutuksiin tulevaisuudessa, hyödyntäen monien vuosien tekijän taustaa matkailualalla ja hyvinvointialalla.
Tässä opinnäytetyössä kvantitatiivisen tutkimuksen eli määrällisen tutkimuksen kautta kartoitettiin Alanyan soveltavuutta ympärivuotisena hyvinvointimatkakohteena. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että hyvinvointimatkat Alanyassa kiinnostavat ja suomalaisilla on kysyntää näille matkoille. Tulevaisuudessa näitä matkoja voidaan lähteä kehittämään.
Alanya tunnetaan tällä hetkellä rantalomakohteena, mutta hyvinvointimatkojen tarjonnalla, kohteesta saadaan uudenlaista imagoa. Kehityksenä Alanyan täytyisi keskittyä luomaan yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja aloittaa rakentamaan hyvinvointimatkoille tarkoitettuja lisäpalveluita ja tiloja.