Yhteishankintojen kehittäminen : Toimintamalli verkostolle
Puranen, Tuire (2020)
Puranen, Tuire
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222080
Tiivistelmä
Ruokapalveluita tuottavissa palveluorganisaatioissa lähdettiin tavoittelemaan merkittäviä kustannusetuja elintarvikehankinnoissa ja etsimään uudenlaisia toimintatapoja sekä yhteistyön mahdollisuuksia. Servica Oy:n ja Pirkanmaan Voimia Oy:n välillä syntyi ajatus hankintavolyymien yhdistämisestä ja mukaan yhteistyöhön saatiin hankintayhtiöt Sansia Oy ja Tuomi Logistiikka Oy. Menestyksekkään hankintaprojektin onnistumiseksi tarvittiin uudenlainen malli tehdä yhteistyötä. Työn tavoitteena oli kehittää elintarvikkeiden hankintaa ja luoda malli yhteishankintojen tekemiselle sekä hankintaverkostossa toimimiselle.
Tutkimus eteni ensimmäisenä kilpailutetun elintarvikeryhmän hankinnan aikataulun mukaisesti. Havainnointia ja dokumentointia tehtiin koko hankintaprojektin ajan, hankinnan aloituspalaverista tulosten yhteenvetoon asti. Pääasiallisena aineistokeruun menetelmänä oli henkilöhaastattelut, joita oli 10 kappaletta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna yhteishankinnassa mukana oleville henkilöille.
Opinnäytetyössä luotiin toimintamalli hankintaverkostossa toimimiselle ja yhteiselle tekemiselle. Haastattelujen avulla saatiin vastausta siihen, mitä yhteishankinnoilla tavoitellaan. Taloudellisen edun tavoittelun lisäksi yhteishankinnan tavoitteena nähtiin resurssien tehokas käyttö, onnistunut yhteistyö ja toisilta oppiminen. Verkostotyön kannalta haluttiin myös tietää, millainen on hyvä hankintaprojekti ja miten yhteistyö saadaan toimivaksi. Hankintaprojektin tärkeimmiksi asioiksi nousivat sen suunnittelu, johtaminen, roolit ja viestintä. Toimiva yhteistyö vaatii tuntemista, luottamusta ja sitoutumista, mutta myös positiivista asennetta ja rohkeutta kokeilla uutta. Organisaatioiden johdon tuki on tärkeää, kun yhteistyön tekemistä laajennetaan ja käyttöön otetaan uusia työtapoja ja – menetelmiä. Kerättyjä kokemuksia voidaan hyödyntää myös muissa projekteissa ja verkostoissa. Service organizations producing food services set out to seek significant cost advantages in food procurement and to look for new ways of operating and opportunities for cooperation. The idea of merging procurement volumes arose between Servica Oy and Pirkanmaan Voimia Oy, and the procurement companies Sansia Oy and Tuomi Logistiikka Oy were involved in the cooperation. For a successful procurement project, a new model of collaboration was needed. The aim of the work was to develop food procurement and create a model for joint procurement and operating in a procurement network.
The study was the first to proceed according to the procurement schedule of the competitive food group. Observation and documentation were done throughout the procurement project, from the procurement start-up meeting to the summary of the results. The main method of data collection was 10 personal interviews. The interviews were conducted as thematic interviews for the persons involved in the joint procurement.
In the thesis, an operating model was created for operating in a procurement network and doing things together. The interviews provided an answer to what the joint procurement aims to achieve. In addition to the pursuit of financial gain, the goal of joint procurement was seen as the efficient use of resources, successful cooperation and learning from others. In terms of networking, they also wanted to know what a good procurement project is like and how to make cooperation work. The most important things for the procurement project were its planning, management, roles and communication. Effective cooperation requires knowledge, trust and commitment, but also a positive attitude and the courage to try something new. The support of the management of organizations is important as co - operation is expanded and new ways and methods of working are introduced. The experience gained can also be used in other projects and networks.
Tutkimus eteni ensimmäisenä kilpailutetun elintarvikeryhmän hankinnan aikataulun mukaisesti. Havainnointia ja dokumentointia tehtiin koko hankintaprojektin ajan, hankinnan aloituspalaverista tulosten yhteenvetoon asti. Pääasiallisena aineistokeruun menetelmänä oli henkilöhaastattelut, joita oli 10 kappaletta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna yhteishankinnassa mukana oleville henkilöille.
Opinnäytetyössä luotiin toimintamalli hankintaverkostossa toimimiselle ja yhteiselle tekemiselle. Haastattelujen avulla saatiin vastausta siihen, mitä yhteishankinnoilla tavoitellaan. Taloudellisen edun tavoittelun lisäksi yhteishankinnan tavoitteena nähtiin resurssien tehokas käyttö, onnistunut yhteistyö ja toisilta oppiminen. Verkostotyön kannalta haluttiin myös tietää, millainen on hyvä hankintaprojekti ja miten yhteistyö saadaan toimivaksi. Hankintaprojektin tärkeimmiksi asioiksi nousivat sen suunnittelu, johtaminen, roolit ja viestintä. Toimiva yhteistyö vaatii tuntemista, luottamusta ja sitoutumista, mutta myös positiivista asennetta ja rohkeutta kokeilla uutta. Organisaatioiden johdon tuki on tärkeää, kun yhteistyön tekemistä laajennetaan ja käyttöön otetaan uusia työtapoja ja – menetelmiä. Kerättyjä kokemuksia voidaan hyödyntää myös muissa projekteissa ja verkostoissa.
The study was the first to proceed according to the procurement schedule of the competitive food group. Observation and documentation were done throughout the procurement project, from the procurement start-up meeting to the summary of the results. The main method of data collection was 10 personal interviews. The interviews were conducted as thematic interviews for the persons involved in the joint procurement.
In the thesis, an operating model was created for operating in a procurement network and doing things together. The interviews provided an answer to what the joint procurement aims to achieve. In addition to the pursuit of financial gain, the goal of joint procurement was seen as the efficient use of resources, successful cooperation and learning from others. In terms of networking, they also wanted to know what a good procurement project is like and how to make cooperation work. The most important things for the procurement project were its planning, management, roles and communication. Effective cooperation requires knowledge, trust and commitment, but also a positive attitude and the courage to try something new. The support of the management of organizations is important as co - operation is expanded and new ways and methods of working are introduced. The experience gained can also be used in other projects and networks.