Maaseutuyrittäjien verkostoituminen ja uusi yhteistyötapa
Berg, Anne (2020)
Berg, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kolmen haminalaisen maaseutuyrittäjän verkostoituminen ja yhteistyön aloittaminen. Lisäksi työssä kehitettiin heille uusi palvelukonsepti palvelumuotoiluprosessin avulla. Opinnäyteyön toimeksiantajana toimi Luomu lentoon Kaakkois-Suomessa -hanke. Yhteistyö oli tiivistä myös Haminan maaseutupalvelujen kanssa.
Työn tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteistyö tukee maaseutuyrittäjien verkostoitumista. Tutkittavia asioita olivat olemassa olevat verkostot ja yhteistyötavat, yhteistyössä olleet haasteet, uudet yhteistyötarpeet, yhteistyön tilanne tulevaisuudessa sekä luomu- ja lähiruoan merkitys. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kolme maaseutuyrittäjää sekä alueen maaseutu- ja matkailupäällikkö.
Tutkimuksesta selvisi, että maaseutuyrittäjien verkostoitumista tukeva yhteistyötapa on ulkoapäin ohjattua, suunniteltu yrittäjien yhteisten tavoitteiden mukaan, yhteistyötä kunnan ja matkailun toimijoiden kanssa, yrittäjille hyötyä tuottavaa, asiakaslähtöistä ja pienestä yrittäjäryhmästä alkavaa. Luomu- ja lähiruoka nähdään kilpailuetuna matkailussa ja aluekehityksessä. Työssä luotiin kolmelle maaseutuyrittäjälle uusi palvelukonsepti palvelumuotoilun avulla.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin keinoja maaseutuyrittäjien verkostoitumisen tukemiseksi. Keinoja hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessin aikana, kun kehitettiin uutta yhteistyötapaa. Kehitysehdotukset auttavat maaseutuyrittäjiä verkostoitumaan ja suunnittelemaan uusia yhteistyötapoja sekä tuote- ja palvelukokonaisuuksia.
Työn tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteistyö tukee maaseutuyrittäjien verkostoitumista. Tutkittavia asioita olivat olemassa olevat verkostot ja yhteistyötavat, yhteistyössä olleet haasteet, uudet yhteistyötarpeet, yhteistyön tilanne tulevaisuudessa sekä luomu- ja lähiruoan merkitys. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, teemahaastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kolme maaseutuyrittäjää sekä alueen maaseutu- ja matkailupäällikkö.
Tutkimuksesta selvisi, että maaseutuyrittäjien verkostoitumista tukeva yhteistyötapa on ulkoapäin ohjattua, suunniteltu yrittäjien yhteisten tavoitteiden mukaan, yhteistyötä kunnan ja matkailun toimijoiden kanssa, yrittäjille hyötyä tuottavaa, asiakaslähtöistä ja pienestä yrittäjäryhmästä alkavaa. Luomu- ja lähiruoka nähdään kilpailuetuna matkailussa ja aluekehityksessä. Työssä luotiin kolmelle maaseutuyrittäjälle uusi palvelukonsepti palvelumuotoilun avulla.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin keinoja maaseutuyrittäjien verkostoitumisen tukemiseksi. Keinoja hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessin aikana, kun kehitettiin uutta yhteistyötapaa. Kehitysehdotukset auttavat maaseutuyrittäjiä verkostoitumaan ja suunnittelemaan uusia yhteistyötapoja sekä tuote- ja palvelukokonaisuuksia.