Miten kertoa ADHD:sta lapsille? : opetusmateriaali alakouluikäisille
Mäkelä, Anni; Mäntylä, Minna (2020)
Mäkelä, Anni
Mäntylä, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Lasten neuropsykiatrian yksikölle opetusmateriaali ADHD:sta alakouluikäisille lapsille, joiden sisaruksella tai luokkalaisella on diagnosoitu ADHD. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, minkälaisia erityispiirteitä on ADHD:ta sairastavalla alakouluikäisellä ja millainen on 7–12-vuotiaan normaali kognitiivinen kehitys. Opinnäytetyön tavoitteena oli opetusmateriaalin avulla lisätä tietoa ja ymmärrystä ADHD:n erityispiirteistä ja niiden ilmenemisestä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista menetelmää käyttäen.
Teoriatiedon pohjalta alakouluikäisen ADHD:n erityispiirteitä ovat impulsiivisuus, ylivilkkaus ja tarkkaamattomuus, jotka vaikuttavat lapsen toimintaan eri ympäristöissä. Oikein kanavoituna nämä toimintatavat voivat olla lapsen vahvuuksia. Kognitiivisessa kehityksessä tapahtuu 7–12-vuotiaana suuria muutoksia, jotka mahdollistavat muun muassa abstraktimman ja joustavamman ajattelun sekä tehokkaampien muististrategioiden käyttämisen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys Lasten neuropsykiatrian yksikön käyttöön. Työelämätaholla oli tarve saada keskustelua herättävä opetusmateriaali ADHD:sta. Kerätyn teoriatiedon pohjalta PowerPoint-esityksen sisältö muodostui käsittelemään yleisesti ADHD:ta, sen esiintyvyyttä, ADHD:lle ominaisia toimintatapoja, vahvuuksia, hoitomuotoja sekä apuvälineitä. Kuvituksella havainnollistettiin ADHD:n ilmenemistä käytännönläheisin ja lapsentasoisin esimerkkikuvin. Opetusmateriaalin sisällön toteuttamisessa huomioitiin alakouluikäisen tietotaso ja oppimisvalmiudet. Opetusmateriaali sisälsi paljon visuaalisia elementtejä ja lapsentasoista kerrontaa, mikä vastasi työelämätahon toiveita.
Digitaalinen opetusmateriaali mahdollistaa erilaisten esitysmuotojen ja visuaalisten elementtien käyttämisen, mikä on erityisen tärkeää alakouluikäisten lasten opetusmateriaalissa mielenkiinnon herättämiseksi. Kehitysehdotuksena esitetään opetusmateriaalin tuottamista nuoruus- ja aikuisikään liittyvistä ADHD:n erityispiirteistä sekä luokanopettajille suunnattua opetusmateriaalia.
Teoriatiedon pohjalta alakouluikäisen ADHD:n erityispiirteitä ovat impulsiivisuus, ylivilkkaus ja tarkkaamattomuus, jotka vaikuttavat lapsen toimintaan eri ympäristöissä. Oikein kanavoituna nämä toimintatavat voivat olla lapsen vahvuuksia. Kognitiivisessa kehityksessä tapahtuu 7–12-vuotiaana suuria muutoksia, jotka mahdollistavat muun muassa abstraktimman ja joustavamman ajattelun sekä tehokkaampien muististrategioiden käyttämisen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys Lasten neuropsykiatrian yksikön käyttöön. Työelämätaholla oli tarve saada keskustelua herättävä opetusmateriaali ADHD:sta. Kerätyn teoriatiedon pohjalta PowerPoint-esityksen sisältö muodostui käsittelemään yleisesti ADHD:ta, sen esiintyvyyttä, ADHD:lle ominaisia toimintatapoja, vahvuuksia, hoitomuotoja sekä apuvälineitä. Kuvituksella havainnollistettiin ADHD:n ilmenemistä käytännönläheisin ja lapsentasoisin esimerkkikuvin. Opetusmateriaalin sisällön toteuttamisessa huomioitiin alakouluikäisen tietotaso ja oppimisvalmiudet. Opetusmateriaali sisälsi paljon visuaalisia elementtejä ja lapsentasoista kerrontaa, mikä vastasi työelämätahon toiveita.
Digitaalinen opetusmateriaali mahdollistaa erilaisten esitysmuotojen ja visuaalisten elementtien käyttämisen, mikä on erityisen tärkeää alakouluikäisten lasten opetusmateriaalissa mielenkiinnon herättämiseksi. Kehitysehdotuksena esitetään opetusmateriaalin tuottamista nuoruus- ja aikuisikään liittyvistä ADHD:n erityispiirteistä sekä luokanopettajille suunnattua opetusmateriaalia.