Vuosaaren sataman porttitoimintojen kehittäminen
Hellström, Pekka (2020)
Hellström, Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110622313
Tiivistelmä
Vuoden 2008 lopulla toimintansa käynnistänyt Vuosaaren satama on suuryksiköityyn liikenteeseen erikoistunut Helsingin Satama Oy:n sata-manosa ja Suomen ulkomaankaupan keskeisin tavarasatama.
Sataman porttialue on ajoneuvoliikenteen kannalta keskeinen toiminnal-linen alue, jonka kautta tapahtuu kaikki kulku suljetulle satama-alueelle.
Porttialueeseen kohdistuu sataman ja käyttäjien näkökulmasta korkeat sujuvuusvaatimukset. Tavarasataman porttialueella liikkuu pääasiassa raskaita ajoneuvoja lastiyksiköineen. Alueen järjestelyjen lähtökohtana on selkeä hahmotettavuus, liikenteen sujuvuus sekä kuluvalvonta- ja hallinta-laitteiden tehokkuus, ja niistä saatavan tiedon oikeellisuus.
Vuosaaren sataman rakentamisen aikana toteutettiin kaksivaiheinen porttiratkaisu, jossa Helsingin sataman operoimalla A-portilla, alueen ISPS-alueen rajalla, varmistetaan ajoneuvon kulkuoikeus suljetulle sata-ma-alueelle. Sisempänä alueella suoritetaan satamassa toimivien ope-raattoreiden erillisillä porteilla lastiyksikköön ja terminaalikirjanpitoon liittyvät tarkistustoimet, pääosin manuaalisesti.
Toimintojen automatisoituessa, digitaalisten ratkaisujen ja toiminnan ke-hittyessä on havaittu, että kaikki porttitoimintoihin ja kulunvalvontaan liittyvät toimet on mahdollista suorittaa tehokkaammin yhdessä pisteessä. Yhtenäisen porttialueen avulla edelleen muuttuvan satama-alueen käyttäminen tehostuisi. Yksi yhtenäinen porttialue vähentää satama-alueen kiinteiden rakenteiden määrää, mikä tuo joustoa alueiden käytölle.
Työ tehtiin Helsingin Satama Oy:lle.
Sataman porttialue on ajoneuvoliikenteen kannalta keskeinen toiminnal-linen alue, jonka kautta tapahtuu kaikki kulku suljetulle satama-alueelle.
Porttialueeseen kohdistuu sataman ja käyttäjien näkökulmasta korkeat sujuvuusvaatimukset. Tavarasataman porttialueella liikkuu pääasiassa raskaita ajoneuvoja lastiyksiköineen. Alueen järjestelyjen lähtökohtana on selkeä hahmotettavuus, liikenteen sujuvuus sekä kuluvalvonta- ja hallinta-laitteiden tehokkuus, ja niistä saatavan tiedon oikeellisuus.
Vuosaaren sataman rakentamisen aikana toteutettiin kaksivaiheinen porttiratkaisu, jossa Helsingin sataman operoimalla A-portilla, alueen ISPS-alueen rajalla, varmistetaan ajoneuvon kulkuoikeus suljetulle sata-ma-alueelle. Sisempänä alueella suoritetaan satamassa toimivien ope-raattoreiden erillisillä porteilla lastiyksikköön ja terminaalikirjanpitoon liittyvät tarkistustoimet, pääosin manuaalisesti.
Toimintojen automatisoituessa, digitaalisten ratkaisujen ja toiminnan ke-hittyessä on havaittu, että kaikki porttitoimintoihin ja kulunvalvontaan liittyvät toimet on mahdollista suorittaa tehokkaammin yhdessä pisteessä. Yhtenäisen porttialueen avulla edelleen muuttuvan satama-alueen käyttäminen tehostuisi. Yksi yhtenäinen porttialue vähentää satama-alueen kiinteiden rakenteiden määrää, mikä tuo joustoa alueiden käytölle.
Työ tehtiin Helsingin Satama Oy:lle.