Nuorten seurusteluväkivallan ennaltaehkäisy ja tunnistaminen: Opetusmateriaalin tuottaminen väkivaltatyöhön
Vainola, Sari; Tienhaara, Anni; Hokka, Minna (2020)
Vainola, Sari
Tienhaara, Anni
Hokka, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda teoriaa ja tehtäviä sisältävä opetusmateriaali, jonka aiheena oli nuorten kokema seurusteluväkivalta. Tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa seurusteluväkivallasta ja saada nuori pohtimaan turvallisen seurustelusuhteen ominaisuuksia. Opetusmateriaalin kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret. Opetusmateriaali tuotettiin tilaajan eli Kanta-Hämeen Perhetyö ry:n yksityiseen käyttöön
eikä siksi sisälly opinnäytetyöraportin liitteisiin.
Tietoperustassa käsiteltiin nuoruutta, väkivaltaa, turvallisuutta, ennaltaehkäisevää väkivaltatyötä sekä aikaisempia tutkimuksia. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja koostui opinnäytetyöraportista sekä opetusmateriaalista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä väkivaltatyön asiantuntijaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja analysoitiin teemoitelulla.
Opetusmateriaalin sisällöt rakentuivat tietoperustan sekä asiantuntijahaastatteluissa muodostuneiden teemojen pohjalta. Materiaalin harjoitukset testattiin kohderyhmän ikäisillä nuorilla. Teemat liittyivät seurusteluväkivallan muotoihin ja seurauksiin, väkivallalta suojaaviin tekijöihin, väkivallan tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen sekä tunnetaitoihin. Opetusmateriaali jakautui teoria- ja tehtäväosioihin. The purpose of this thesis was to create an educational material which contains theory and exercises. The subject of the educational material was partner exploitation and violence in teenage intimate relationships. The thesis was to increase young people´s knowledge of dating violence and make young people think about features of safe relationship. Target group of the educational material were youth of secondary school age. The material was produced for private use for Kanta-Hämeen Perhetyö ry. The theoretical background dealt with youth, violence, safety and violence prevention work and the previous research. The thesis was functional, and it consisted thesis report and educational material. Expert interview was used as a research method. Four experts of
violence prevention participated in the interview. The interview was conducted as a theme interview and it was analyzed with thematizing. The contents of the educational material were built on the basis of the themes formed in the expert interviews. The themes of the educational material were related to the forms and consequences of dating violence, protective factors against violence, identifying and intervening violence and emotional skills. The educational material was divided into theory and exercise sections.
eikä siksi sisälly opinnäytetyöraportin liitteisiin.
Tietoperustassa käsiteltiin nuoruutta, väkivaltaa, turvallisuutta, ennaltaehkäisevää väkivaltatyötä sekä aikaisempia tutkimuksia. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja koostui opinnäytetyöraportista sekä opetusmateriaalista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä väkivaltatyön asiantuntijaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja analysoitiin teemoitelulla.
Opetusmateriaalin sisällöt rakentuivat tietoperustan sekä asiantuntijahaastatteluissa muodostuneiden teemojen pohjalta. Materiaalin harjoitukset testattiin kohderyhmän ikäisillä nuorilla. Teemat liittyivät seurusteluväkivallan muotoihin ja seurauksiin, väkivallalta suojaaviin tekijöihin, väkivallan tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen sekä tunnetaitoihin. Opetusmateriaali jakautui teoria- ja tehtäväosioihin.
violence prevention participated in the interview. The interview was conducted as a theme interview and it was analyzed with thematizing. The contents of the educational material were built on the basis of the themes formed in the expert interviews. The themes of the educational material were related to the forms and consequences of dating violence, protective factors against violence, identifying and intervening violence and emotional skills. The educational material was divided into theory and exercise sections.