Autismi lapsella – mitä se tarkoittaa ja miten kertoa siitä muille lapsille?
Lampila, Essi; Lampinen, Ilona (2020)
Lampila, Essi
Lampinen, Ilona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822371
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan lasten neuropsykiatrian yksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata autismikirjon häiriötä lapsella ja tuottaa teoriatiedon pohjalta lapsille suunnattu opetusmateriaali. Tehtävinä oli selvittää, mitä on autismi lapsella, millainen on hyvä lapsille suunnattu opetusmateriaali ja kuinka kertoa autismista lapsille. Tavoitteena oli auttaa ammattilaisia kertomaan lapsille autismista ja tämän myötä helpottaa lasten suhtautumista sekä sopeutumista autistiseen lapseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa luotettava ja nykyaikainen opetusmateriaali.
Autismikirjon häiriö on kehityksen poikkeavuus, jonka oireita esiintyy eriasteisesti häiriön vaikeuden mukaan, ja oireisto ilmenee jokaisella lapsella omalla tavallaan. Tavallisimmat oireet liittyvät kommunikaatioon ja muuhun sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeuksiin. (Vanhala 2018.) Visuaalisuudella on todettu olevan suuri merkitys oppimisen kannalta. Useat ihmiset oppivat
parhaiten näköhavainnon tai mielikuvien kautta. (Böök, Kärjä, Mustola & Mykkänen 2017.) Opinnäytetyön tuotoksena valmistui visuaalisesti toteutettu animaatio, joka käsittelee lasten autismia.
Tuotos perustuu teoriatiedon lisäksi työelämäkontaktin toiveisiin, jolloin animaatio vastaa mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa. Animaatio käsittelee tavallisella ala-asteen luokalla opiskelevaa lasta, jolla on autismikirjon häiriö. Animaatiossa kerrotaan yksinkertaistettuna, mitä autismi on ja mitä sillä käytännössä tarkoitetaan. Aihetta käsitellään lapsen näkökulmasta ja opinnäytetyössä syvennytään siihen, kuinka lapsi ymmärtää asiat.
Animaation avulla lisätään tietämystä autismikirjon häiriöstä lasten keskuudessa. Kehittämisehdotuksena on opinnäytetyön tuotoksen pilotointi alakouluikäiselle kohderyhmälle sekä pilotoinnin tulosten tarkastelu. Jatkotutkimuksena esitetään opetusanimaation luomista myös yläkouluikäisille lapsille ja nuorille sekä animaation versioimista englanniksi tai ruotsiksi kohderyhmän laajentamiseksi.
Autismikirjon häiriö on kehityksen poikkeavuus, jonka oireita esiintyy eriasteisesti häiriön vaikeuden mukaan, ja oireisto ilmenee jokaisella lapsella omalla tavallaan. Tavallisimmat oireet liittyvät kommunikaatioon ja muuhun sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeuksiin. (Vanhala 2018.) Visuaalisuudella on todettu olevan suuri merkitys oppimisen kannalta. Useat ihmiset oppivat
parhaiten näköhavainnon tai mielikuvien kautta. (Böök, Kärjä, Mustola & Mykkänen 2017.) Opinnäytetyön tuotoksena valmistui visuaalisesti toteutettu animaatio, joka käsittelee lasten autismia.
Tuotos perustuu teoriatiedon lisäksi työelämäkontaktin toiveisiin, jolloin animaatio vastaa mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa. Animaatio käsittelee tavallisella ala-asteen luokalla opiskelevaa lasta, jolla on autismikirjon häiriö. Animaatiossa kerrotaan yksinkertaistettuna, mitä autismi on ja mitä sillä käytännössä tarkoitetaan. Aihetta käsitellään lapsen näkökulmasta ja opinnäytetyössä syvennytään siihen, kuinka lapsi ymmärtää asiat.
Animaation avulla lisätään tietämystä autismikirjon häiriöstä lasten keskuudessa. Kehittämisehdotuksena on opinnäytetyön tuotoksen pilotointi alakouluikäiselle kohderyhmälle sekä pilotoinnin tulosten tarkastelu. Jatkotutkimuksena esitetään opetusanimaation luomista myös yläkouluikäisille lapsille ja nuorille sekä animaation versioimista englanniksi tai ruotsiksi kohderyhmän laajentamiseksi.