Verinäytteenotto lapsipotilaan perifeerisestä kanyylista : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Heikkinen, Reeta; Heikura, Paula (2020)
Heikkinen, Reeta
Heikura, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110822373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo verinäytteenotosta lapsipotilaan perifeerisestä kanyylista Tampereen ammattikorkeakoululle käytettäväksi lastenhoitotyön opintojakson taitopajoissa. Opinnäyteyön tehtävinä oli selvittää miten lasta ja perhettä tulee ohjata verinäytteenottoon perifeerisestä kanyylista, miten verinäyte otetaan perifeerisestä kanyylista ja kuinka näytteenotto perifeerisestä kanyylista toteutetaan aseptisesti ja turvallisesti. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä.
Lapsen ja perheen verinäytteenottoon ohjauksessa korostuu valmistaminen etukäteen. Lapsen ikä ja kehitysaste vaikuttavat näytteen ottoon valmistamiseen. Verinäyte voidaan ottaa perifeerisestä kanyylista vakuumi-, ruisku- tai avotekniikalla. Perifeeristä laskimokanyylia voidaan käyttää näytteenottoon ennen infuusion aloittamista ja silloin, kun kanyyliin infusoidaan nesteitä tai siinä on keittosuolalukko. Aseptiikka ja turvallisuus tulee huomioida verinäytteenotossa. Ennen näytteenottoa selvitetään mitä näytteitä lapsipotilaalta on tarkoitus ottaa, varataan näytteenottovälineet lähelle ja varmistetaan potilaan henkilöllisyys. Tutkimuksen turvallisuuden vuoksi lapsen fyysinen tukeminen eli kiinnipito on tärkeää. Kanyylin laitossa huolehditaan hyvästä käsihygieniasta ja aseptiikasta.
Tuotoksena laadittu opetusvideo on informatiivinen ja laadukas oppimisväline hoitotyön opiskelijoille, jotta he osaavat tulevassa työssään toteuttaa turvallista ja aseptista näytteenottoa perifeerisestä kanyylista. Hyvässä videossa puhe ei ole hidastettua vaan puhuja ylläpitää normaalia puherytmiä. Tutkimusten mukaan äänen, kuvan ja tekstin yhdistäminen videolla auttaa välttämään kognitiivista ylikuormitusta. Kohderyhmä huomioitiin videolla välttämällä tarpeettoman hankalaa ammattitermistöä. Videolla ei keskitytty erikseen kanylointiin, koska se on videon kohderyhmäläisille tuttu aihe.
Tampereen ammattikorkeakoululla on muokkausoikeus videota varten, jotta teoriatiedon muuttuessa sitä voidaan päivittää. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla kanyylinäytteenoton luotettavuus ja lasten valmistaminen näytteenottoon, koska suomalaista tutkimusta näistä aiheista ei vielä juurikaan ole.
Lapsen ja perheen verinäytteenottoon ohjauksessa korostuu valmistaminen etukäteen. Lapsen ikä ja kehitysaste vaikuttavat näytteen ottoon valmistamiseen. Verinäyte voidaan ottaa perifeerisestä kanyylista vakuumi-, ruisku- tai avotekniikalla. Perifeeristä laskimokanyylia voidaan käyttää näytteenottoon ennen infuusion aloittamista ja silloin, kun kanyyliin infusoidaan nesteitä tai siinä on keittosuolalukko. Aseptiikka ja turvallisuus tulee huomioida verinäytteenotossa. Ennen näytteenottoa selvitetään mitä näytteitä lapsipotilaalta on tarkoitus ottaa, varataan näytteenottovälineet lähelle ja varmistetaan potilaan henkilöllisyys. Tutkimuksen turvallisuuden vuoksi lapsen fyysinen tukeminen eli kiinnipito on tärkeää. Kanyylin laitossa huolehditaan hyvästä käsihygieniasta ja aseptiikasta.
Tuotoksena laadittu opetusvideo on informatiivinen ja laadukas oppimisväline hoitotyön opiskelijoille, jotta he osaavat tulevassa työssään toteuttaa turvallista ja aseptista näytteenottoa perifeerisestä kanyylista. Hyvässä videossa puhe ei ole hidastettua vaan puhuja ylläpitää normaalia puherytmiä. Tutkimusten mukaan äänen, kuvan ja tekstin yhdistäminen videolla auttaa välttämään kognitiivista ylikuormitusta. Kohderyhmä huomioitiin videolla välttämällä tarpeettoman hankalaa ammattitermistöä. Videolla ei keskitytty erikseen kanylointiin, koska se on videon kohderyhmäläisille tuttu aihe.
Tampereen ammattikorkeakoululla on muokkausoikeus videota varten, jotta teoriatiedon muuttuessa sitä voidaan päivittää. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla kanyylinäytteenoton luotettavuus ja lasten valmistaminen näytteenottoon, koska suomalaista tutkimusta näistä aiheista ei vielä juurikaan ole.