Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Palkitsemisen ja yrityskulttuurin merkitys työntekijän sitoutumiseen organisaatiossa
Knuuti, Jonna (2020)
Knuuti, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922433
Tiivistelmä
Työntekijän sitouttaminen on aihe, joka on ollut jo pidempään pinnalla lähes jokaisessa organisaatiossa. Maailman muuttuessa myös sitouttamisen keinot ovat muuttuneet ja saavuttaakseen pitkän aikavälin kilpailuetua organisaatioiden tulee pysyä muutoksessa mukana. Yhtäältä palkitsemisen rooli korostuu, kun kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy ja toisaalta organisaatiot pyrkivät luomaan kulttuuristaan mahdollisimman houkuttelevan, jotta työvoima sitoutuisi organisaatioon ja sen tavoitteisiin.
Tämä opinnäytetyö tutkii palkitsemisen ja yrityskulttuurin merkitystä työntekijän sitoutumiseen organisaatiossa. Se on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineistokeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmä on y-sukupolvi eli milleniaalit ja se on toteutettu syksyllä 2020.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten työntekijät itse kokevat palkitsemisen ja yrityskulttuurin roolin työntekijän sitouttamisessa. Tutkimus on laadullinen eikä pyri tekemään löydöksistä yleistyksiä, vaan antamaan enemmän subjektiivista ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta.
Tutkimuksen tulokset antavat ymmärtää, että palkitsemisen ja yrityskulttuurin merkitys työntekijän sitoutumisessa on lähes yhtä suuri. Palkitseminen nähdään kuitenkin etenkin lyhyellä aikavälillä merkittävämmässä roolissa, kun taas yrityskulttuuri koetaan mahdollistavana voimana, joka voi pidemmällä aikavälillä olla syy kuulua tai olla kuulumatta organisaatioon. Huomattavaa tutkimuksessa on myös suhtautuminen palkitsemisen keinoihin, jossa palkka ja edut nähdään pikemminkin vähimmäiskorvauksena annetusta ajasta kuin palkitsemisen keinona. Tutkimus on toteutettu koronapandemian aikana, joka varmasti vaikuttaa tutkimustuloksiin. Lisäselvityksenä olisi hyvä tutkia samaa aihetta taloudellisesti stabiilimpana aikana.
Tämä opinnäytetyö tutkii palkitsemisen ja yrityskulttuurin merkitystä työntekijän sitoutumiseen organisaatiossa. Se on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineistokeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmä on y-sukupolvi eli milleniaalit ja se on toteutettu syksyllä 2020.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten työntekijät itse kokevat palkitsemisen ja yrityskulttuurin roolin työntekijän sitouttamisessa. Tutkimus on laadullinen eikä pyri tekemään löydöksistä yleistyksiä, vaan antamaan enemmän subjektiivista ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta.
Tutkimuksen tulokset antavat ymmärtää, että palkitsemisen ja yrityskulttuurin merkitys työntekijän sitoutumisessa on lähes yhtä suuri. Palkitseminen nähdään kuitenkin etenkin lyhyellä aikavälillä merkittävämmässä roolissa, kun taas yrityskulttuuri koetaan mahdollistavana voimana, joka voi pidemmällä aikavälillä olla syy kuulua tai olla kuulumatta organisaatioon. Huomattavaa tutkimuksessa on myös suhtautuminen palkitsemisen keinoihin, jossa palkka ja edut nähdään pikemminkin vähimmäiskorvauksena annetusta ajasta kuin palkitsemisen keinona. Tutkimus on toteutettu koronapandemian aikana, joka varmasti vaikuttaa tutkimustuloksiin. Lisäselvityksenä olisi hyvä tutkia samaa aihetta taloudellisesti stabiilimpana aikana.