Palvelumuotoilun prosessit ja kehitys
Lehto, Susanna (2020)
Lehto, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä palvelumuotoilu on, mihin sitä käytetään ja miten se on vuosien aikana muuttunut. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan mikä Edward Demingin PDCA-menetelmä on ja miten se eroaa palvelumuotoilun prosessista. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun Design Factory.
Työn teoreettisessa osuudessa kerrotaan kattavasti palvelumuotoilusta, sen prosesseista ja käyttökohteista. Työn tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimusaineistona toimi 22 opinnäytetyötä, jotka käsittelevät palvelumuotoilua eri kohteiden kehitysmenetelmänä. Opinnäytetyöt on etsitty Theseuksesta rajaamalla hakutuloksia pois palvelumuotoilun termistöä käyttämällä.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, kuinka palvelumuotoilu on rantautunut Suomeen 2000-luvulla, vaikka se onkin kehitetty jo muutamia vuosia aiemmin. Palvelumuotoilua on aluksi käytetty tilojen muotoiluun julkisella puolella ja siitä se on alkanut kasvattaa juuriaan yritysten ja organisaatioiden palveluiden muotoiluun eri kanavissa.
Johtopäätöksenä on, että palvelumuotoilulla voidaan muotoilla lähes mitä vain, koska se on joustava ja asiakaslähtöinen kehittämismenetelmä. Palvelumuotoilulla on monia mahdollisuuksia. Kehittämismenetelmänä palvelumuotoilu ei ole koskaan valmis eikä sille ole tarkkaa kuvausta, joten se tulee lähivuosina yleistymään maailmassa. Palvelumuotoilu on tullut tänne jäädäkseen.
Työn teoreettisessa osuudessa kerrotaan kattavasti palvelumuotoilusta, sen prosesseista ja käyttökohteista. Työn tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimusaineistona toimi 22 opinnäytetyötä, jotka käsittelevät palvelumuotoilua eri kohteiden kehitysmenetelmänä. Opinnäytetyöt on etsitty Theseuksesta rajaamalla hakutuloksia pois palvelumuotoilun termistöä käyttämällä.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, kuinka palvelumuotoilu on rantautunut Suomeen 2000-luvulla, vaikka se onkin kehitetty jo muutamia vuosia aiemmin. Palvelumuotoilua on aluksi käytetty tilojen muotoiluun julkisella puolella ja siitä se on alkanut kasvattaa juuriaan yritysten ja organisaatioiden palveluiden muotoiluun eri kanavissa.
Johtopäätöksenä on, että palvelumuotoilulla voidaan muotoilla lähes mitä vain, koska se on joustava ja asiakaslähtöinen kehittämismenetelmä. Palvelumuotoilulla on monia mahdollisuuksia. Kehittämismenetelmänä palvelumuotoilu ei ole koskaan valmis eikä sille ole tarkkaa kuvausta, joten se tulee lähivuosina yleistymään maailmassa. Palvelumuotoilu on tullut tänne jäädäkseen.