Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten osallisuudesta esiopetuksessa
Isokytö, Päivi (2020)
Isokytö, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922440
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten osallisuuden toteutumista esiopetusyksiköissä, sekä siellä käytettävistä osallisuutta tukevista työtavoista. Opinnäytetyön tilaajana toimi harjoittelupaikkani Martinlaakson päiväkoti Vantaalta. Tietoperustassa tarkasteltiin esiopetuksen ydintä, lasten osallisuutta sekä pedagogiikkaa. Tutkimuksellisen opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin vastasi neljä Vantaalla esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja luokittelua.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitivät esiopetusikäisten lasten osallisuutta työssään merkityksellisenä lapsen perusoikeutena sekä tärkeänä arvona, koska se vaikuttaa lapsen kehitykseen ja koko ryhmän hyvinvointiin positiivisesti. Lasten osallisuus näkyy vahvasti esiopetuksen päivittäisissä perustoiminnoissa sekä leikissä. Aktiivinen vuorovaikutus, sadutus, havainnointi ja lasten kuuleminen päivän eri tilanteissa olivat varhaiskasvatuksen opettajien käyttämiä työtapoja.
Haastateltavat kokivat, että toiminnan sisällöstä vastaavat pääosin ryhmän kasvattajat. Haastateltavat kertoivat työssään kohtaamistaan haasteita, joilla he kokevat olevan vaikutusta lasten osallisuuden toteutumiseen. Henkilökunnan poissaolot ja sijaisten saatavuusongelmat koetaan suuriksi haasteiksi. Tulevaisuudessa lapsia tulisi ottaa aktiivisemmin mukaan esiopetustoiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä löytää keinoja sen mahdollistamiseen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitivät esiopetusikäisten lasten osallisuutta työssään merkityksellisenä lapsen perusoikeutena sekä tärkeänä arvona, koska se vaikuttaa lapsen kehitykseen ja koko ryhmän hyvinvointiin positiivisesti. Lasten osallisuus näkyy vahvasti esiopetuksen päivittäisissä perustoiminnoissa sekä leikissä. Aktiivinen vuorovaikutus, sadutus, havainnointi ja lasten kuuleminen päivän eri tilanteissa olivat varhaiskasvatuksen opettajien käyttämiä työtapoja.
Haastateltavat kokivat, että toiminnan sisällöstä vastaavat pääosin ryhmän kasvattajat. Haastateltavat kertoivat työssään kohtaamistaan haasteita, joilla he kokevat olevan vaikutusta lasten osallisuuden toteutumiseen. Henkilökunnan poissaolot ja sijaisten saatavuusongelmat koetaan suuriksi haasteiksi. Tulevaisuudessa lapsia tulisi ottaa aktiivisemmin mukaan esiopetustoiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä löytää keinoja sen mahdollistamiseen.