Voimaannuttava nukketyöskentely – nukketyömenetelmän kokeilu Vanajan avovankilan perheosastolla
Löfman, Päivi (2020)
Löfman, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kokeilla ja hyödyntää luovaa menetelmää sosiaalialan työssä. Tarkoituksena oli selvittää nukketyömenetelmän merkitystä vanhemman voimaantumiseen sekä vuorovaikutukseen vanhemman ja lapsen välillä. Työssä toteutettiin nukketyöpajoja, joissa vanhemmat rakensivat nuket omille lapsilleen. Työ toteutettiin yhteistyössä Kanta-Hämeen perhetyö ry:n kanssa, lastensuojeluyksikössä Vanajan avovankilan perheosastolla ja työpajoihin osallistuivat perheosastolla vankeusrangaistusta suorittavat vanhemmat.
Työn tietoperustana käytettiin teoriaa voimaantumisesta, vanhemman ja vauvaikäisen lapsen vuorovaikutuksesta sekä nukketeatterista ja nukketyöskentelystä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin videovälitteisesti ohjattuna työpajatyöskentelynä kevään 2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin alku- ja loppukyselyillä voimaantumisen taidoista sekä haastatteluilla, joihin vastasi kolme työskentelyyn osallistunutta vanhempaa. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla videomateriaalia lapsen ja vanhemman välisestä leikkihetkestä valmiin nuken kanssa. Analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja luokittelua.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vanhemmat kokivat voimaantuneensa nukketyöskentelyn myötä. Voimaantuminen johtui erityisesti onnistumisesta ja projektin läpi viemisestä, nuken valmistumisesta. Prosessin aikana vahvistuivat varsinkin vastaajien itsetuntemus ja muutosvalmius. Valmis nukke vaikutti myös vanhemman ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen. Vanhemmat kuvasivat, että nuken kanssa oli luontevaa leikkiä ja lapsi oli kiinnostunut siitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nukketyöskentely oli hyödyllinen menetelmä ja sopi asiakasryhmälle.
Työn tietoperustana käytettiin teoriaa voimaantumisesta, vanhemman ja vauvaikäisen lapsen vuorovaikutuksesta sekä nukketeatterista ja nukketyöskentelystä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin videovälitteisesti ohjattuna työpajatyöskentelynä kevään 2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin alku- ja loppukyselyillä voimaantumisen taidoista sekä haastatteluilla, joihin vastasi kolme työskentelyyn osallistunutta vanhempaa. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla videomateriaalia lapsen ja vanhemman välisestä leikkihetkestä valmiin nuken kanssa. Analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja luokittelua.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vanhemmat kokivat voimaantuneensa nukketyöskentelyn myötä. Voimaantuminen johtui erityisesti onnistumisesta ja projektin läpi viemisestä, nuken valmistumisesta. Prosessin aikana vahvistuivat varsinkin vastaajien itsetuntemus ja muutosvalmius. Valmis nukke vaikutti myös vanhemman ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen. Vanhemmat kuvasivat, että nuken kanssa oli luontevaa leikkiä ja lapsi oli kiinnostunut siitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nukketyöskentely oli hyödyllinen menetelmä ja sopi asiakasryhmälle.