Mikrotukipalvelun huoltotietokanta
Nummela, Toni; Hiltunen, Atso (2011)
Nummela, Toni
Hiltunen, Atso
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414548
Tiivistelmä
Kansalaisen mikrotuki on Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristö, jonka tarkoituksena on tarjota maksutonta apua ja koulutusta tietokoneasioissa. Kansalaisen mikrotuessa haluttiin vähentää paperin käyttöä. Tätä varten tarvittiin uusi järjestelmä, johon tallennettaisiin aikaisemmin paperilla ollutta tietoa. Samalla todettiin, että irrallaan olevia tietoja voisi yhdistää yhden järjestelmän alle.
Projekti toteutettiin käyttämällä Extreme Programmingia, joka on yksi ketterän kehityksen menetelmistä. Extreme Programmingissa ohjelmointi tapahtuu pareittain saman koneen äärellä, jolloin kaikkiin ratkaisuihin saa välittömän palautteen. Kaikissa ketterän kehityksen menetelmissä yhteistyö asiakkaan kanssa on tärkeää. Projektin edetessä ilmeni tarvetta uusille ominaisuuksille, joita ei perinteisillä ohjelmistonkehitysmenetelmillä olisi edes harkittu lisättäväksi.
Käyttöliittymää tehdessä oli tärkeää luoda oma standardi, jonka mukaisesti kaikki lomakkeet tehtiin. Oman standardin mukaisesti tehty käyttöliittymä on joka tilanteessa yhteneväinen eikä käyttäjälle tuota ongelmia tilanteesta toiseen siirtyessä. Käyttäjät ovat myös tottuneet tietynlaisiin käyttöliittymiin, joiden perusteet on luotu yli 25 vuotta sitten. Tämä otettiin huomioon standardia luodessa.
Ohjelmistoa ei voi ottaa käyttöön ilman kattavaa testausta. Jokainen ohjelmaa käyttäessä ilmenevä virhe heikentää työtehoa, kun asia pitää saada tehtyä, mutta normaalein keinoin se ei onnistu. Testauksessa tärkeintä on käydä mahdollisia ongelman aiheuttajia läpi järjestelmällisesti, jotta mahdollisimman moni tilanne tutkittaisiin. Sattumanvaraisesti syötteiden kokeilemista kutsutaan joskus testaukseksi, mutta sillä vain yritetään todistaa ohjelmiston toimintaa eikä etsiä virheitä.
Järjestelmään voi käyttää vain Kansalaisen mikrotuen sisäverkosta. Ulkoiset riskit tiedonsaannin osalta hoituvat tällä. Järjestelmää käytetään vain huoltotilassa, jolloin asiakkaat eivät pääse näkemään muiden tietoja. Sisäverkkoa käytetään myös joskus asiakastilassa, kun tietokonetta huolletaan asiakkaan odottaessa. Tällöin työntekijät eivät saa jättää konetta valvomatta, sillä näissä tilanteissa järjestelmään voi päästä sisään.
Projekti toteutettiin käyttämällä Extreme Programmingia, joka on yksi ketterän kehityksen menetelmistä. Extreme Programmingissa ohjelmointi tapahtuu pareittain saman koneen äärellä, jolloin kaikkiin ratkaisuihin saa välittömän palautteen. Kaikissa ketterän kehityksen menetelmissä yhteistyö asiakkaan kanssa on tärkeää. Projektin edetessä ilmeni tarvetta uusille ominaisuuksille, joita ei perinteisillä ohjelmistonkehitysmenetelmillä olisi edes harkittu lisättäväksi.
Käyttöliittymää tehdessä oli tärkeää luoda oma standardi, jonka mukaisesti kaikki lomakkeet tehtiin. Oman standardin mukaisesti tehty käyttöliittymä on joka tilanteessa yhteneväinen eikä käyttäjälle tuota ongelmia tilanteesta toiseen siirtyessä. Käyttäjät ovat myös tottuneet tietynlaisiin käyttöliittymiin, joiden perusteet on luotu yli 25 vuotta sitten. Tämä otettiin huomioon standardia luodessa.
Ohjelmistoa ei voi ottaa käyttöön ilman kattavaa testausta. Jokainen ohjelmaa käyttäessä ilmenevä virhe heikentää työtehoa, kun asia pitää saada tehtyä, mutta normaalein keinoin se ei onnistu. Testauksessa tärkeintä on käydä mahdollisia ongelman aiheuttajia läpi järjestelmällisesti, jotta mahdollisimman moni tilanne tutkittaisiin. Sattumanvaraisesti syötteiden kokeilemista kutsutaan joskus testaukseksi, mutta sillä vain yritetään todistaa ohjelmiston toimintaa eikä etsiä virheitä.
Järjestelmään voi käyttää vain Kansalaisen mikrotuen sisäverkosta. Ulkoiset riskit tiedonsaannin osalta hoituvat tällä. Järjestelmää käytetään vain huoltotilassa, jolloin asiakkaat eivät pääse näkemään muiden tietoja. Sisäverkkoa käytetään myös joskus asiakastilassa, kun tietokonetta huolletaan asiakkaan odottaessa. Tällöin työntekijät eivät saa jättää konetta valvomatta, sillä näissä tilanteissa järjestelmään voi päästä sisään.