Tourette – Mikä se on ja miten kertoa diagnoosista muille lapsille?
Laakso, Saima; Laitinen, Anna-Margit (2020)
Laakso, Saima
Laitinen, Anna-Margit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Touretten oireyhtymää ja luoda opetusmateriaali 7–12-vuotiaille lapsille yhteistyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan lasten neuropsykiatrian yksikön kanssa. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten Tourette ilmenee lapsella, miten lapselle kerrotaan Touretten oireyhtymästä sekä minkälainen on hyvä lapsille suunnattu opetusmateriaali. Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tavoitteena oli lapsille suunnatun opetusmateriaalin avulla helpottaa muiden lasten suhtautumista Tourette-lapseen sekä vähentää mahdollisia häpeän tunteita, joita Tourette-lapsella voi olla koskien oireyhtymäänsä. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallista menetelmää käyttäen ja tuotokseksi luotiin lapsille suunnattu tehtäviä sisältävä opas.
Touretten oireyhtymä on lapsuudessa alkava neuropsykiatrinen oireyhtymä, jonka tunnusomaisia piirteitä ovat tic-oireet, jotka voivat ilmetä motorisina, äänellisinä ja kognitiivisina nykimisoireina. Tourettesta kertominen tulee tehdä avoimesti ja rehellisesti huomioiden lapsen ikätaso.
Hyvä opetusmateriaali on ytimekäs, selkeä sekä lapsen näkökulmasta helposti lähestyttävä ja kiinnostusta herättävä. Visuaalisuuden avulla lapsen oppiminen tehostuu ja keskittyminen paranee. Opinnäytetyön aihe muodostui työelämän tarpeesta kehittää opetusta tukeva materiaali esimerkiksi alakoulujen käyttöön. Oppaan avulla lapsien on helppo oppia Touretten oireyhtymästä ja auttaa ymmärtämään sitä tiedon ja tehtävien kautta.
Opinnäytetyön kehittämisehdotukseksi nousi materiaali luominen terveydenhuollon opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä Tourette-perheen vanhemmille ja sisaruksille. Jatkossa opasta voitaisiin kehittää sen käyttäjien näkökulmasta. Jatkotutkimus voisi olla kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus oppaan käyttökokemuksista.
Touretten oireyhtymä on lapsuudessa alkava neuropsykiatrinen oireyhtymä, jonka tunnusomaisia piirteitä ovat tic-oireet, jotka voivat ilmetä motorisina, äänellisinä ja kognitiivisina nykimisoireina. Tourettesta kertominen tulee tehdä avoimesti ja rehellisesti huomioiden lapsen ikätaso.
Hyvä opetusmateriaali on ytimekäs, selkeä sekä lapsen näkökulmasta helposti lähestyttävä ja kiinnostusta herättävä. Visuaalisuuden avulla lapsen oppiminen tehostuu ja keskittyminen paranee. Opinnäytetyön aihe muodostui työelämän tarpeesta kehittää opetusta tukeva materiaali esimerkiksi alakoulujen käyttöön. Oppaan avulla lapsien on helppo oppia Touretten oireyhtymästä ja auttaa ymmärtämään sitä tiedon ja tehtävien kautta.
Opinnäytetyön kehittämisehdotukseksi nousi materiaali luominen terveydenhuollon opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä Tourette-perheen vanhemmille ja sisaruksille. Jatkossa opasta voitaisiin kehittää sen käyttäjien näkökulmasta. Jatkotutkimus voisi olla kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus oppaan käyttökokemuksista.