Erilaiset oppimistyylit ja niiden huomioiminen varhaiskasvatuksessa
Onnela, Susanna (2020)
Lataukset:
Onnela, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, tunnistetaanko varhaiskasvatuksessa erilaisia oppimistyylejä ja onko niitä mahdollista huomioida toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Työssä käytetään teoriapohjana oppimistyylien kolmijakoa, jonka mukaan oppimistyylejä on kolme erilaista. Auditiivinen oppija oppii kuulemalla, visuaalinen oppija taas oppii näkemällä sekä kinesteettinen oppija oppii tekemällä.
Aineiston kerääminen toteutettiin nimettömällä ja avoimella kyselyllä yhden päiväkodin työntekijöille ja vastaajina oli sekä varhaiskasvatuksen opettajia että lastenhoitajia. Kyselyn vastauksen analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Vastauksista selviää, että oppimistyylit ovat yleisesti ottaen kaikille tuttuja, mutta niiden huomioiminen ja tunnistaminen varhaiskasvatuksessa on haasteellista. Vastaajat kokivat kuitenkin, että olisi hyvä enemmän kiinnittää huomiota erilaisiin oppimistyyleihin ja mahdollisesti luoda erilaiset oppimistyylit huomioivaa toimintaa jatkossa.
Työssä käytetään teoriapohjana oppimistyylien kolmijakoa, jonka mukaan oppimistyylejä on kolme erilaista. Auditiivinen oppija oppii kuulemalla, visuaalinen oppija taas oppii näkemällä sekä kinesteettinen oppija oppii tekemällä.
Aineiston kerääminen toteutettiin nimettömällä ja avoimella kyselyllä yhden päiväkodin työntekijöille ja vastaajina oli sekä varhaiskasvatuksen opettajia että lastenhoitajia. Kyselyn vastauksen analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Vastauksista selviää, että oppimistyylit ovat yleisesti ottaen kaikille tuttuja, mutta niiden huomioiminen ja tunnistaminen varhaiskasvatuksessa on haasteellista. Vastaajat kokivat kuitenkin, että olisi hyvä enemmän kiinnittää huomiota erilaisiin oppimistyyleihin ja mahdollisesti luoda erilaiset oppimistyylit huomioivaa toimintaa jatkossa.