Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Jos auto ajaa päälle, sit voi olla ku lätty" : Esikoululaisten tietoja ja mielipiteitä saamastaan liikennekasvatuksesta

Keskitalo, Anniina; Paananen, Nina (2011)

 
Avaa tiedosto
Keskitalo_Anniina_Paananen_Nina.pdf (704.0Kt)
Lataukset: 


Keskitalo, Anniina
Paananen, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esikouluikäisten lasten tietoja ja mielipiteitä esikoulussa annetusta liikennekasvatuksesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää esikouluikäisille annettavan liikennekasvatuksen kehittämisessä. Aihe on tärkeä, koska viimeisen viiden vuoden aikana liikennetapaturmissa loukkaantui 560 lasta. Aiheesta on melko vähän aiempia tutkimuksia lasten näkökulmasta.

Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastattelemalla 16 lasta yhdessä Kanta-Hämeen päiväkodissa. Saatu aineisto analysoitiin pääosin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Liikenteeseen liittyvät käsitteet, turvalliset ja vaaralliset leikkipaikat sekä tien ylitys ja turvavälineiden käyttö, olivat tulosten mukaan lapsille tuttuja asioita. Haastatteluissa lapset kertoivat, etteivät he vielä olleet kulkeneet esikouluun ilman saattajaa. Siksi erilaiset liikennemerkit ja esikoulureitin varrella olevat vaaranpaikat olivat heille vielä vieraita asioita.

Jatkossa esikouluikäisten lasten liikennekasvatuksessa tulisi painottaa entistä enemmän konkretiaa, koska konkreettiset esimerkit ja tekemisen kautta tapahtuva oppiminen innoittavat lapsia. Lapset voisivat esimerkiksi harjoitella tien ylitystä yhdessä aikuisen kanssa ja tehdä oman liikennekasvatus-portfolion, johon he keräisivät liikennekasvatustunneilla jaettuja materiaaleja ja omia piirustuksiaan. Myös poliisiviranomaiset voisivat antaa lapsille aika ajoin liikennepuistotyyppistä opetusta esimerkiksi liikenneradan avulla, jossa lapset voisivat harjoitella liikennesääntöjen tuntemustaan käytännössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste