Kohti osallisuutta : suunnitelma Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opiskelijatoiminnan kehittämiseksi
Eskelinen, Sisko (2020)
Eskelinen, Sisko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122606
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitetään toimenpiteitä ja asiakirjoja vaikuttamistoiminnan eteenpäin viemiseksi. Tarkoituksena on viedä opiskelijatoimintaa kohti osallisuutta. Vaikuttamistoimintaa tuodaan näkyvämmäksi osaksi arkea ja tietoisuutta osallisuus- ja vaikuttamistoiminnasta kasvatetaan oppilaitoksessa.
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto (Ekami) käsittää neljä kampusta, joista kolme sijaitsee Kotkassa ja yksi Haminassa. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opiskelijoilta toivotaan entistä enemmän osallistumista ja vaikuttamista. Kokonaisuutta lähdetään rakentamaan luomalla tämän opinnäytetyön puitteissa toimenpiteitä ja asiakirjoja osallisuuden eteenpäin viemiseksi. Opiskelijatoiminnan kehittämisessä tuodaan selkeyttä ja suuntaviivoja toiminnalle tasavertaisesti kaikilla kampuksilla.
Ekamille luodaan tikapuumalli osallisuuden lisäämiseksi Roger Hartin (1992) teoriaa soveltaen oppilaitosympäristöön. Tikapuumallin avulla kehitetään käytännön toimenpiteitä, joita testataan. Tärkeimpinä toimenpiteinä tehdään opiskelijayhdistykselle suunnitelma ja roolijako, sekä otetaan käyttöön opiskelijoista muodostuvat kampustiimit kullekin kampukselle. Näistä tulokulmista luodaan kehittämissuunnitelma Ekamin opiskelijoiden vaikuttamisen lisäämiseksi.
Kampustiimit otetaan testivaiheessa kokeiluun jokaisella kampuksella uutena vaikuttamisen ja kuulemisen kanavana. Tiimissä on opiskelijoita kunkin kampuksen jokaisesta opiskeluryhmästä. Opiskelijakuntatoimintaa kehitetään opiskelijayhdistyksen kautta. Testausvaiheessa ensisijaisesti muodostetaan tasapuolinen opiskelijayhdistyksen hallitus, jolle jaetaan roolit.
Opinnäytetyön tuloksina testausvaiheessa nähtiin, kuinka opiskelijayhdistyksen hallituksen jäsenet ottivat toiminnan omiin käsiinsä. Kampustiimikokeilu käynnistettiin ja sen myötä saatiin osa aiemmin tuntemattomista opiskelijoista aktivoitumaan ja viemään eteenpäin omia opiskeluviihtyvyyttä lisääviä asioita. Jatkotoimenpiteinä tässä opinnäytetyössä luoduista liitteistä voidaan luoda manuaali osallisuuden eteenpäin viemiseksi oppilaitoksessa.
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto (Ekami) käsittää neljä kampusta, joista kolme sijaitsee Kotkassa ja yksi Haminassa. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opiskelijoilta toivotaan entistä enemmän osallistumista ja vaikuttamista. Kokonaisuutta lähdetään rakentamaan luomalla tämän opinnäytetyön puitteissa toimenpiteitä ja asiakirjoja osallisuuden eteenpäin viemiseksi. Opiskelijatoiminnan kehittämisessä tuodaan selkeyttä ja suuntaviivoja toiminnalle tasavertaisesti kaikilla kampuksilla.
Ekamille luodaan tikapuumalli osallisuuden lisäämiseksi Roger Hartin (1992) teoriaa soveltaen oppilaitosympäristöön. Tikapuumallin avulla kehitetään käytännön toimenpiteitä, joita testataan. Tärkeimpinä toimenpiteinä tehdään opiskelijayhdistykselle suunnitelma ja roolijako, sekä otetaan käyttöön opiskelijoista muodostuvat kampustiimit kullekin kampukselle. Näistä tulokulmista luodaan kehittämissuunnitelma Ekamin opiskelijoiden vaikuttamisen lisäämiseksi.
Kampustiimit otetaan testivaiheessa kokeiluun jokaisella kampuksella uutena vaikuttamisen ja kuulemisen kanavana. Tiimissä on opiskelijoita kunkin kampuksen jokaisesta opiskeluryhmästä. Opiskelijakuntatoimintaa kehitetään opiskelijayhdistyksen kautta. Testausvaiheessa ensisijaisesti muodostetaan tasapuolinen opiskelijayhdistyksen hallitus, jolle jaetaan roolit.
Opinnäytetyön tuloksina testausvaiheessa nähtiin, kuinka opiskelijayhdistyksen hallituksen jäsenet ottivat toiminnan omiin käsiinsä. Kampustiimikokeilu käynnistettiin ja sen myötä saatiin osa aiemmin tuntemattomista opiskelijoista aktivoitumaan ja viemään eteenpäin omia opiskeluviihtyvyyttä lisääviä asioita. Jatkotoimenpiteinä tässä opinnäytetyössä luoduista liitteistä voidaan luoda manuaali osallisuuden eteenpäin viemiseksi oppilaitoksessa.