Luonto- ja eläinavusteinen toiminta oppimisympäristössä: Toimintatutkimus toisen asteen luonnonvara-alan koulutuksessa
Vesikukka, Vappu (2020)
Vesikukka, Vappu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122636
Tiivistelmä
Biotalous mielletään usein uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön viittaavaan toimintaan. Tarkasteltaessa asiaa monialaisesti voidaan biotalouden ”neliapilan” lehdyköitä nimetä yh-teiskunnallisen, teknologisen, ympäristön sekä talouden osa-alueilla. Ajateltaessa koko-naisvaltaisemmin, biotalouteen voidaan lukea myös luonnossa ja eläinten parissa toimimi-nen ja oleminen eli luonto- ja eläinavusteinen toiminta.
Toiminnan vaikuttavuutta voidaan peilata kaikille neliapilan lehdyköille: yhteiskunnallisesti toiminta luo kanavan asuinpaikasta riippumatta luontosuhteen ylläpitoon sekä edistää yrit-täjyyttä maaseudulla, teknologisia sovelluksia hyödynnetään monipuolisesti osana toimin-taa, ympäristönhoidon ja kestävän kehityksen toimintamallin tietoisuus lisääntyy eri toimi-joiden arvomaailman kautta, taloudellisesti luonto- ja eläinavusteinen toiminta on yksi tun-nustettuja varhaisen ennaltaehkäisyn menetelmiä terveydellisten tekijöiden osalta mm. syrjäytyminen ja mielenterveydelliset tekijät.
Luonnonvara-alan koulutuksessa Green Care toimintamallin huomioiminen on tulevaisuu-dessa merkittävä voimavara pohdittaessa luonnon ja maaseudun virkistyskäytön mahdolli-suuksia. Opiskelijat oppivat arvostamaan luontoa ja tiedostavat sen kautta syntyviä palve-luja sekä yrittäjyyttä. Green Care toimintamalli tarjoaa oppimisympäristön eri alojen opis-kelijoille ja laajentaa näin ohjaushenkilökunnan mahdollisuuksia monialaisen opetuksen järjestämiseen.
Toimintatutkimuksessa hyödynnettiin havainnointia sekä kyselytutkimusta selvitettäessä oppimisympäristön soveltuvuutta luontoavusteisen toiminnan järjestämiseen. Tutkimuk-sessa huomioitiin myös eläinten hyvinvointi sekä opetushenkilökunnan merkitys.
Toiminnan vaikuttavuutta voidaan peilata kaikille neliapilan lehdyköille: yhteiskunnallisesti toiminta luo kanavan asuinpaikasta riippumatta luontosuhteen ylläpitoon sekä edistää yrit-täjyyttä maaseudulla, teknologisia sovelluksia hyödynnetään monipuolisesti osana toimin-taa, ympäristönhoidon ja kestävän kehityksen toimintamallin tietoisuus lisääntyy eri toimi-joiden arvomaailman kautta, taloudellisesti luonto- ja eläinavusteinen toiminta on yksi tun-nustettuja varhaisen ennaltaehkäisyn menetelmiä terveydellisten tekijöiden osalta mm. syrjäytyminen ja mielenterveydelliset tekijät.
Luonnonvara-alan koulutuksessa Green Care toimintamallin huomioiminen on tulevaisuu-dessa merkittävä voimavara pohdittaessa luonnon ja maaseudun virkistyskäytön mahdolli-suuksia. Opiskelijat oppivat arvostamaan luontoa ja tiedostavat sen kautta syntyviä palve-luja sekä yrittäjyyttä. Green Care toimintamalli tarjoaa oppimisympäristön eri alojen opis-kelijoille ja laajentaa näin ohjaushenkilökunnan mahdollisuuksia monialaisen opetuksen järjestämiseen.
Toimintatutkimuksessa hyödynnettiin havainnointia sekä kyselytutkimusta selvitettäessä oppimisympäristön soveltuvuutta luontoavusteisen toiminnan järjestämiseen. Tutkimuk-sessa huomioitiin myös eläinten hyvinvointi sekä opetushenkilökunnan merkitys.