Käyttöjärjestelmien ja sovellusten asennustekniikoiden muutos Windows XP:stä Windows 10:een
Vuorinen, Mika (2020)
Vuorinen, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tietohallinnon toimintojen muutosta käyttöjärjestelmien ja sovellusten asennustavoissa siirryttäessä Windows XP:sta Windows 10:een. Tavoitteena on kertoa miten käyttöjärjestelmät ovat kehittyneet ja levinneet yrityksiin ja miten niiden päivittäminen ja käyttöönotto on edennyt. Samalla myös tutkin miten hallintatyökalut on otettu käyttöön.
Tietohallinnon kehittämiskohteissa otin myös kantaa työajan kohdentamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään työasemien/ sovellusten asennusaikojen seurantaa ja versiohallinnan helppoutta.
Asennusaikoja mitattiin asentamalla työasema manuaalisesti, puoliautomaattisesti ja automaattisesti. Sovellusten asennusta tutkittiin manuaalisella, tilaukseen perustuvalla ja rooliin perustuvalla asennuksella. Samalla katsottiin, miten sovelluksen päivittäminen muuttui näissä tilanteissa.
Tuloksena syntyi käsitys miten tietohallinnon työtä voidaan tehostaa automatisoinnilla ja mihin kannattaa tietohallinnon kehitystyöpanosta painottaa. The aim of this thesis was to study the changes in the way information management install operating systems and applications. The evolution and spread of operating systems is described and how they have been updated and deployed. At the same time, the deployment of administrative tools is discussed.
As regards targets for development of information management, working time allocation is dealt with adjustment. The research method was to track the duration of installation of workstations / applications and the ease of version management.
Installation times were measured by installing the workstation manually, semi-automatically and automatically. Application installation was investigated at the level of manual, subscription-based and role-based installation. At the same time, it was considered how updating the application changed in these situations.
The result was an understanding of how information management can be made more efficient by automation and where the focus of information management development should be.
Tietohallinnon kehittämiskohteissa otin myös kantaa työajan kohdentamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään työasemien/ sovellusten asennusaikojen seurantaa ja versiohallinnan helppoutta.
Asennusaikoja mitattiin asentamalla työasema manuaalisesti, puoliautomaattisesti ja automaattisesti. Sovellusten asennusta tutkittiin manuaalisella, tilaukseen perustuvalla ja rooliin perustuvalla asennuksella. Samalla katsottiin, miten sovelluksen päivittäminen muuttui näissä tilanteissa.
Tuloksena syntyi käsitys miten tietohallinnon työtä voidaan tehostaa automatisoinnilla ja mihin kannattaa tietohallinnon kehitystyöpanosta painottaa.
As regards targets for development of information management, working time allocation is dealt with adjustment. The research method was to track the duration of installation of workstations / applications and the ease of version management.
Installation times were measured by installing the workstation manually, semi-automatically and automatically. Application installation was investigated at the level of manual, subscription-based and role-based installation. At the same time, it was considered how updating the application changed in these situations.
The result was an understanding of how information management can be made more efficient by automation and where the focus of information management development should be.