Taskuopas systemaattisen toiminnan tueksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Karvonen, Hanna; Stenberg, Janita (2020)
Karvonen, Hanna
Stenberg, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422862
Tiivistelmä
Tarkistuslistoja aloitettiin käyttämään jo vuonna 1930 ilmailussa, kun onnettomuuksien
myötä huomattiin ihmisen muistin rajallisuus. Ilmailusta tarkistuslistat siirtyivät hoitotyöhön,
kun niiden käytön todettiin vähentävän virheiden määrää. Tarkistuslistojen tarkoituksena on
vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta tukemalla muistia ja lisäämällä systemaattisuutta. Tämän kautta lisätään potilasturvallisuutta ja turvallista tapaa toimia varsinkin harvoin eteen tulevissa tilanteissa.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkimustiedon perusteella koota taskuopas Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden systemaattisuutta ja potilasturvallista toimintatapaa jo simulaatioharjoituksissa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelminä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta sekä asiantuntijatyöryhmän konsultaatiota. Opinnäytetyö tehtiin
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle.
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitä tarkistuslistoja oli käytössä ja
mitkä olivat yleisimmin käytössä terveydenhuollossa. Systemoidun kirjallisuuskatsauksen
tulokset avattiin tarkistuslista kohtaisesti tässä opinnäytetyössä. Asiantuntijatyöryhmän
konsultaation avulla selvitettiin, mitä tarkistuslistoja on tarkoituksen mukaista opetuksessa
käyttää. Taskuoppaan sisältö on ajankohtainen ja teoriatietoon sekä tutkittuun tietoon perustuva. Taskuoppaan rakenne saatiin suunnattua kohderyhmälle hyväksi ja tilaajan tarpeita vastaavaksi. Kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijatyöryhmän konsultaation perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että taskuopas luo edellytykset potilasturvalliselle ja
systemaattiselle toiminnalle simulaatioharjoituksissa. Checklists were first introduced as early as 1930 in aviation, when the limitation of memory
came apparent from accidents. Checklists came from aviation to nursing, when it was discovered they cut back mistakes. The purpose of checklists is to lessen the possibility of human errors by supporting memory and adding systematic functions. This creates more patient safety and increases safe action, especially in rare cases.
The purpose of this thesis was to create a handbook, based on research for the SouthEastern Finland University of Applied Sciences paramedic students. The goal was to increase the systematic functions and patient safe practices, even in simulated practice.
The thesis was made as a practical thesis. The research methods used were systematic
literary studies and consultation from group of experts. The thesis was made for SouthEastern Finland University of Applied Sciences.
Systematic literary studies was used to discover what kind of checklists were in use and
what the most common ones in use for health care or nursing was. Systemized literary
studies were opened a checklist by checklist in this thesis. The consultation of experts was
used to discover what kind of checklists were appropriate to use in education. The content
of handbook is up-to-date and the theoric information is based on researched information.
The structure of the handbook was directed to the targeted group and fulfilled the needs of
the client. Based on the literature review and the consultation of a group of experts, a conclusion can be made that the handbook creates the prerequisites for patient safe and systematic action, even in simulated training.
myötä huomattiin ihmisen muistin rajallisuus. Ilmailusta tarkistuslistat siirtyivät hoitotyöhön,
kun niiden käytön todettiin vähentävän virheiden määrää. Tarkistuslistojen tarkoituksena on
vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta tukemalla muistia ja lisäämällä systemaattisuutta. Tämän kautta lisätään potilasturvallisuutta ja turvallista tapaa toimia varsinkin harvoin eteen tulevissa tilanteissa.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkimustiedon perusteella koota taskuopas Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden systemaattisuutta ja potilasturvallista toimintatapaa jo simulaatioharjoituksissa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelminä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta sekä asiantuntijatyöryhmän konsultaatiota. Opinnäytetyö tehtiin
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle.
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, mitä tarkistuslistoja oli käytössä ja
mitkä olivat yleisimmin käytössä terveydenhuollossa. Systemoidun kirjallisuuskatsauksen
tulokset avattiin tarkistuslista kohtaisesti tässä opinnäytetyössä. Asiantuntijatyöryhmän
konsultaation avulla selvitettiin, mitä tarkistuslistoja on tarkoituksen mukaista opetuksessa
käyttää. Taskuoppaan sisältö on ajankohtainen ja teoriatietoon sekä tutkittuun tietoon perustuva. Taskuoppaan rakenne saatiin suunnattua kohderyhmälle hyväksi ja tilaajan tarpeita vastaavaksi. Kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijatyöryhmän konsultaation perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että taskuopas luo edellytykset potilasturvalliselle ja
systemaattiselle toiminnalle simulaatioharjoituksissa.
came apparent from accidents. Checklists came from aviation to nursing, when it was discovered they cut back mistakes. The purpose of checklists is to lessen the possibility of human errors by supporting memory and adding systematic functions. This creates more patient safety and increases safe action, especially in rare cases.
The purpose of this thesis was to create a handbook, based on research for the SouthEastern Finland University of Applied Sciences paramedic students. The goal was to increase the systematic functions and patient safe practices, even in simulated practice.
The thesis was made as a practical thesis. The research methods used were systematic
literary studies and consultation from group of experts. The thesis was made for SouthEastern Finland University of Applied Sciences.
Systematic literary studies was used to discover what kind of checklists were in use and
what the most common ones in use for health care or nursing was. Systemized literary
studies were opened a checklist by checklist in this thesis. The consultation of experts was
used to discover what kind of checklists were appropriate to use in education. The content
of handbook is up-to-date and the theoric information is based on researched information.
The structure of the handbook was directed to the targeted group and fulfilled the needs of
the client. Based on the literature review and the consultation of a group of experts, a conclusion can be made that the handbook creates the prerequisites for patient safe and systematic action, even in simulated training.